Jag håller som bäst på att punktvis gå igenom vilka saker man bör tänka på inför ett begbilköp, en sammanställning som så småningom ska resultera i en artikel i ViB nr 6/2016. Här slås jag av hur mycket information som kunder i dag har möjlighet att ta till sig från alla möjliga håll, begtester från fackpressen, ägareundersökningar, bilprovningsrapporter, maskinskadefall, krocksäkerhet, uppgifter om tidigare ägare – ja, det finns hur mycket som helst.
Mitt i all detta enorma informationsflöde finns det ändå en väsentlig uppgift som jag saknar och som det är lögn att få någon klarhet i. Jag tänker på bilens skadehistorik. Jag har varit på det här ämnet tidigare och läget är fortfarande lika låst.
Carfax har gjort ett tappert försök att spåra bilar bakåt i tiden och här finns bland annat uppgifter om tidigare besiktningar och om bilarna varit stulna – men om skadehistorik, nej!
De som sitter inne med den informationen är försäkringsbolagen, men de har hårdknackat vägrat att lämna ut sådana här uppgifter. När jag kontaktade ett av de större försäkringsbolagen för en tid sedan hänvisade de till PUL, personuppgiftslagen. Det här känns ganska diffust eftersom det här inte handlar om någon personligt utan helt enkelt om enskilda bilmodellers kondition.
Som konsument, och även som bilvärderare hos bilfirmorna, borde det vara en självklar rätt att vi utan större ansträngningar får besked om aktuell bil varit inblandad i krockar och skadereparerats. En tidigare krockad bil, och då pratar jag inte om småblessyrer som parkeringsskador, ska självklart ha ett lägre pris än en bil som har en totalt skadefri bakgrund.
Än mer bekymrad blir jag när jag tar del av försäkringsbolagens interna kvalitetsgranskning av skadeverkstäderna där 42 procent av alla reparationer avviker från acceptabelt resultat. Sammanfattningsvis; en bil som varit inblandad i en trafikolycka kan så gott som aldrig återställas i samma skick som tidigare, vare sig trafiksäkerhetmässigt eller när det gäller ursprungligt rost- och lackskydd.
Det är hög tid att Konsumentverket, eller varför inte MRF. Motorbranschens Riksförbund, ställer på försäkringsbolagen att släppa på informationen. Vi konsumenter måste få besked om skadehistoriken, det är helt avgörande för valet av begagnad bil.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen
Är bilen krockad?
24 mars 2016
Även om bilen är körbar så kan tidigare olyckor påverka mycket, och konsumenten kan vara ovetande tills det är för sent.
Försäkringsbolagen sitter inne med livsviktig information, men vi konsumenter får inte en chans att ta del av denna. Bilars skadehistorik är avgörande i valet av begbil.