Ni som följt våra biltestare vet att vår i3 har haft en del bekymmer. Det har gjort att den ligger rejält efter i långtestet. Övriga långtestbilar har gått omkring 3 000 mil vardera men vår eldrivna BMW har knappt kommit över 1 000 ännu.
För att komma i kapp lite grann så tar webbredaktionen över bilen under knappt två veckor i ett försök att lägga minst 300 nya mil på mätaren. För att lyckas med detta så tar Andreas Svensson bilen hem till Göteborg under två helger och Andreas Jennersjö, som pendlar de drygt elva milen mellan Stockholm och Eskilstuna, tar hand om den på vardagarna.
Vi är förstås medvetna om att elbilar som denna inte är optimala för så långa sträckor och eftersom snabbladdningsstolparna inte sitter helt tätt längs vägarna så blir det en utmaning. Vi kommer att dokumentera experimentet både här på hemsidan och i våra sociala kanaler. Förhoppningen är att vi inte behöver använda den lilla bensinmotor som fungerar som räckviddsförlängare över huvud taget. Men om det är realistiskt återstår att se.
I dag börjar projektet med att Andreas Svensson kör de cirka 50 milen till Göteborg med fyra planerade laddstopp på vägen.
Du hittar Vi Bilägare på Twitter under namnet @ViBilagare och på Instagram är det @vibilagare som gäller.
Diskutera: Går det att köra från Stockholm till Göteborg utan att använda räckviddsförlängaren?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
" Andreas Svensson kör de cirka 50 milen till Göteborg med fyra planerade laddstopp på vägen."
Och hur lång tid tar varje laddstopp?
Ska bli kul att läsa om resultatet och hur det gick.
När det gäller REX modellen så verkar åsikterna gå isär hurvida motorn räcker för att ladda batterier och köra bilen fullt ut samtidigt (dvs hålla motorvägsfart). Så hoppas att räckviddsförlängaren får hoppa in lite och arbeta så att vi får reda på hur smidigt det faktiskt är.
Sen hade det varit kul att läsa om laddplatserna, om det fanns plats, väntetid osv osv.
Har det olika standarderna på kontakter och laddtyper ställt till problem?
Och sist men inte minst, vad var det som gick fel på i3;an när den bara "dog"?
Hmmm - stod det inte i senaste tidningen vad som var orsaken ? Har den inte tillgänglig just nu så jag kan tyvärr inte kolla. Och minnet är som vanligt kort...:)
Det är klart att det GÅR att köra bilen trehundra mil på några veckor. Men det måste bli på bilens villkor. Ingenting för en normal brukare.
Snittet för svenska bilar är ca: 300 mil/kvartal så denna typ av bil borde trots allt fungera för den vardagliga körningen för rätt många. Så vad är en "normal brukare" ?
Normala brukare gör inte fyra långvariga stopp för att tanka vid färd mellan Stockholm och Göteborg och behöver inte starta med full tank för att ta sig fram och åter mellan Stockholm och Eskilstuna. Normala brukar kollar bensinmätaren då och då och gör ett kortvarigt stopp för att fylla tanken när det passar dem, inte när bilen kräver ett tankuppehåll.
Gunnar - det kan jag hålla med om men "normala förare" som har som regel att ofta köra mellan Stockholm och Göteborg skulle nog heller inte välja en elbil. Men vi är många andra "normala förare" som den i vart fall skulle fungera utmärkt som andrabil för eller kanske t o m som förstabil, Jag skulle i vart fall klara säkert 85 % av alla körningar men givetvis inte långresor som mest genomföres under semester eller andra långledigheter. Sen gör ju prisnivån att det ändå inte är ett seriöst alternativ - ännu i vart fall.
Med ca 40 mils räckvidd även på vintern men värme på så skulle man nog sälja betydligt fler elbilar med förutsättning att de ser ut som normala bilar och inte Kalle Anka/tivolibilar.
Just Elbilar är fräckt då verkligen ALLT hänger på en enda liten detalj - batteriet
OM det vore så att man uppfinner ett batteri som funkar (ja...jag skriver så) så är det bara att konstatera att eldrift har vi överallt och det funkar hur bra som helst, driftsäkert osv.
Bara man kunde få till det där med vettiga batterier !!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.