Det blev silverplats för svenskhoppet Volvo XC90 när Årets Bil 2016 utsågs.
Volvo nådde nästan hela vägen fram – XC90 hamnade på andra plats när utmärkelsen Årets Bil 2016 delades ut.
Årets Bil 2016 blev en jämn match mellan Opel Astra och Volvo XC90. Juryn som består av 58 motorjournalister från 28 europeiska länder gav 294 poäng till Volvon och 309 till Opeln.
Utmärkelsen delades ut i samband med bilsalongen i Genève. Volvos utvecklingschef Peter Mertens var besviken efteråt men passade också på att gratulera Opel.
– Det är tråkigt. Jag önskar att vi hade vunnit. Men det är okej. Komplimanger och gratulationer till Opelfolket. De har gjort ett fantastiskt jobb, säger han till Vi Bilägare direkt efter prisceremonin.
Att Volvo nådde nästan hela vägen fram är ändå en bedrift, menar Peter Mertens.
– Nästan är bara nästan. Men jag tycker att vi gjorde bra ifrån oss. Det är första gången en suv kommer på andra plats och vi slog de andra premiumbilarna enkelt. Det är glädjande.
Om vinnaren Opel Astra säger Peter Mertens:
– Det är en bra bil. Jag känner de som utvecklat bilen och de har gjort ett bra jobb. Det enda jag kan säga är grattis.
Diskutera: Vann rätt bil?
Utmärkelsen delades ut i samband med bilsalongen i Genève. Volvos utvecklingschef Peter Mertens var besviken efteråt men passade också på att gratulera Opel.
– Det är tråkigt. Jag önskar att vi hade vunnit. Men det är okej. Komplimanger och gratulationer till Opelfolket. De har gjort ett fantastiskt jobb, säger han till Vi Bilägare direkt efter prisceremonin.
Att Volvo nådde nästan hela vägen fram är ändå en bedrift, menar Peter Mertens.
– Nästan är bara nästan. Men jag tycker att vi gjorde bra ifrån oss. Det är första gången en suv kommer på andra plats och vi slog de andra premiumbilarna enkelt. Det är glädjande.
Om vinnaren Opel Astra säger Peter Mertens:
– Det är en bra bil. Jag känner de som utvecklat bilen och de har gjort ett bra jobb. Det enda jag kan säga är grattis.
Diskutera: Vann rätt bil?
Fakta: Så blev resultatet
1. Opel Astra, 309 poäng
2. Volvo XC90, 294 poäng
3. Mazda MX-5, 202 poäng
4. Audi A4, 189 poäng
5. Jaguar XE, 163 poäng
6. Skoda Superb, 147 poäng
7. BMW 7-serie, 143 poäng
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Volvo XC 90 hade inget i årets bil att göra, för dyr och "klumpig". Att den kom tvåa är för mig en gåta.
Håller med Leif
XC90 är inte prissatt för de flesta
Att det gick så bra för XC90 är ju bra för Volvo, men jag tycker det var besynnerligt.
Det är en ful och dyr kluns, men det spelar ingen roll den hittar ändå kunder och på säkerhetssidan ligger man i topp.
Men nog är Astra ett bättre val till årets bil även om den behöver kompletteras med lite säkerhetsattiraljer som saknas. Och att den inte går att få med adaptiv farthållare är svagt.
Egentligen tycker jag att det är ännu underligare att Mazda MX-5 kom så högt.
En totalt onödig bil som, även om den är hur kul som helst, ändå har en väldigt begränsad kundgrupp.
De allra flesta som köper en sådan måste ju också ha en riktig bil.
Tycker den är väldigt snygg ja. XC90 alltså. Första storsuven som i mina ögon kommer i närheten av X5.
Att MX-5 kommer tvåa handlar väl om att de går sin egen väg. Mindre, lättare - enklare! Helt klart värd en plats.
Mer de flestas logik här skulle ju den tråkigaste bilen vinna - den som är förnuftigast och som alla har råd med. Men vad är utmärkelsen värd då? Grattis! Ni har tillverkat den bil som är mest "Mellanmjölk"!
Roger, Mazda kom trea!
Men hela omröstningen om årets bil går ju ut på brukbara bilar, sedan om du tycker det är mellanmjölk spelar inte så stor roll.
Astra är rätt val, det är en bil som har en stor kundkrets.
Mazdan är kul, men mest en leksak.
Ah trea ja. Jo men.. Mjae brukbara? Det har varit med allt ifrån Bentleys till små skruttbilar i tävlingen och i min värld BORDE tävlingen iallafall handla om att man gjort nåt speciellt och utmärkande. Vad är annars poängen med att det är en tävling? Nu är det kanske inte så. Men då är det ju i grund och botten skit samma. Det är väl högst marginell skillnad mellan Astra, Golf, 3, 308, och alla andra i det getingbot. Det som verkligen gör skillnad för folk - kvalitet och driftsekonomi (om vi ska in och nosa på den riktigt krassa verkligheten i ett bilägande), tar de aldrig upp i den här tävlingen heller. Och det har ju varit en hel del citroner genom åren som vunnit utmärkelsen.
Inget ont om Opel Astra dock. Säkert en bra bil, inte sämre än de andra. Men är den så mycket bättre att det är en "Årets bil?" Händer det verkligen så lite inom bilvärlden idag? Sure - den har Leds och massagestolar - men det är inget nytt. Opel råkar bara vara först i klassen med det. O andra sidan - de höjer ribban lite. Men det har många bilar gjort innan dom utan få nån utmärkelse för det.
XC90'n och MX-5 utmärker sig i ärlighetens namn inte heller speciellt mycket. Mazda bör få en eloge för att man kör sitt race med viktbesparing istället för trippelturbokompressor-matade mopedmotorer. Och
Volvo gör ju en klassresa och rör om i getingbot lite. Bra för dom - jobbigt för tysken.
Tävlingen känns mer - nån måste vinna - vem utmärker sig överhuvudtaget?
Av det jag hört att döma så borde XE'n ligga bättre till än den gör. Första försöket i klassen och de är i princip ifatt och förbi BMW redan när det gäller kördynamik och väghållning. Det är bra jobbat! Men lite av samma bragd som Volvo gjorde med XC90 så inget jätteunikt heller...
Nåväl. Grattis Opel ;)
Kom på en enkel kommentar som sammanfattar, det hela;
De som röstade fram Astra tänker INTE på det sättet, kan det sägas enklare?
Astran har ju en prislapp som är överkomlig för "vanligt folk", det kan knappast XC90 sägas ha. MX_5 är en leksak.
Redan där är Opel en vinnare.
Är nog mer så att det är skillnad på att bygga bilar med bra egenskaper och bra kvalitet. Som sagt - inget ont om nya Astran ur det hänseendet - Opel verkar ha ryckt upp sig på senare år. Om det är samma uppryckning som tex Renault gjort femtioelva gånger redan utan att bli så mycket bättre i det långa loppet återstår att se.
Jämför gärna med International Engine of the year. VAGs 1.4 TSI verkar ha vunnit både 2009 och 2010, eller om de inte utser den varje år kanske... Hur som. Var ju ingen lysande konstruktion sen visade sig. Innan den vann BMWs N54B30. Kanske en av BMWs mest problemtyngda motorer i modern tid. N47 2litersdieseln har också vunnit. Sen började kamkedjorna gå av.
Så kvalitet och utmärkelser går sällan hand i hand.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.