Konceptet Volkswagen T-Cross Breeze.
Konceptet är en suvcabriolet i poloklassen och ger försmak av kommande serier.
Volkswagen tog med sig designstudien T-Cross Breeze till montern på bilsalongen i Genève.
− Denna Volkswagen-cabriolet berikar kompaktsegmentet med en helt ny attityd. T-Cross Breeze är den första SUV-cabrioleten i sin klass, och samtidigt en överkomlig och fräck bil som med sin förhöjda sittposition bjuder på perfekt sikt, säger Herbert Diess, chef för märket Volkswagen.
Bilen väger 1250 kilo och drivs av en enliters turboladdad, direktinsprutad bensinmotor på 110 hästkrafter. Den är framhjulsdriven och har en sjustegad dubbelkopplad DSG-växellåda. Toppfart är 188 kilometer i timmen. Deklarerad förbrukning är 0,5 liter/milen och 115 gram koldioxid per kilometer.
På insidan har Volkswagen försökt att eliminera så mycket knappar som möjligt för att istället gå över till touchkontroller och gester. Användargränssnitt som påminner om detta kommer vi att få se i serietillverkade modeller från Volkswagen.
Enligt pressmeddelandet finns det planer på att göra en produktionsmodell av T-Cross Breeze, då den representerar en ny designriktning för Volkswagens kompaktbilar. Först ut i produktoffensiven är som tidigare offentliggjorts nya Tiguan som också kommer med en längre hjulbas till den svenska marknaden. Under Tiguan kommer förutom en modell baserad på T-Cross Breeze i Polo-klassen också en modell i Golf-klassen som bygger på konceptet T-Roc.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen T-Cross Breeze?
− Denna Volkswagen-cabriolet berikar kompaktsegmentet med en helt ny attityd. T-Cross Breeze är den första SUV-cabrioleten i sin klass, och samtidigt en överkomlig och fräck bil som med sin förhöjda sittposition bjuder på perfekt sikt, säger Herbert Diess, chef för märket Volkswagen.
Bilen väger 1250 kilo och drivs av en enliters turboladdad, direktinsprutad bensinmotor på 110 hästkrafter. Den är framhjulsdriven och har en sjustegad dubbelkopplad DSG-växellåda. Toppfart är 188 kilometer i timmen. Deklarerad förbrukning är 0,5 liter/milen och 115 gram koldioxid per kilometer.
På insidan har Volkswagen försökt att eliminera så mycket knappar som möjligt för att istället gå över till touchkontroller och gester. Användargränssnitt som påminner om detta kommer vi att få se i serietillverkade modeller från Volkswagen.
Enligt pressmeddelandet finns det planer på att göra en produktionsmodell av T-Cross Breeze, då den representerar en ny designriktning för Volkswagens kompaktbilar. Först ut i produktoffensiven är som tidigare offentliggjorts nya Tiguan som också kommer med en längre hjulbas till den svenska marknaden. Under Tiguan kommer förutom en modell baserad på T-Cross Breeze i Polo-klassen också en modell i Golf-klassen som bygger på konceptet T-Roc.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen T-Cross Breeze?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snygg, men, jag gillar inte cabbar som har tygtak. Och dessa touch kontroller och gester, där gillar jag faktiskt knappar. Annars ser den inte så tokig ut.
I med en elektrisk drivlina så ställer jag mig i kö. Någon borde komma med en taklös elbil så man får chansen att höra omgivningen när man kör.
Trevligt koncept, städad snygg design interiört och exteriört.
Skulle dom gå på L. Mäkinen's linje och erbjuda som hybrid eller El så hade det garanterat varit något som stack ut, en tyst Cab, coolt och udda.
Hyffsat snygg även om jag inte gillar taket och de märkliga ringarna runt dimljuset, känns som en bil vid havet att åka och bada i :)
Just SUV var tvunget att vara med, går det inte att sälja vanliga bilar längre???
Tänk att köra nedcabbad och vinka till kompisar och bilen tutar av sig själv eller vad den nu gör när man vinkar!
Extra plus till L.Mäkinen för det förslaget. Håller helt med. Utseendet förstörs av för stora fälgar, tycker att det ser oharmoniskt ut.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.