Populära pickupen Hilux uppdateras.
Efter att ha gjort sin debut på andra marknader kommer nu Toyotapickupen Hilux i sin åttonde upplaga till Europa.
På bilsalongen i Genève visade Toyota upp nästa generation av arbetshästen Hilux. Pickupen har funnits på marknaden i över 50 år och det har sålts över 16 miljoner fordon världen över. Modellen är den bäst säljande i sitt segment i Europa.
”Byggd på ett nytt chassi och utrustad med en ny och mer effektiv 2,4 D-4D motor är nu Hilux tuffare och säkrare än någonsin tidigare”, skriver Toyota i ett pressmeddelande. Även fyrhjulsdriften har justerats och dragkapaciteten är förbättrad till 3,2 ton.
Den nyutvecklade fyrcylindriga motorn på 2,4 liter är på 150 hk och 400 Newtonmeter i vridmoment. Förbrukningen är 0,71 liter/milen och CO2-utsläppen uppgår till 187 gram/kilometer.
De Hiluxversioner som enbart driver på två hjul är kopplade till en sexväxlad manuell låda, medan de fyrhjulsdrivna även kan fås med en automatlåda i sex steg. Den inkopplingsbara fyrhjulsdriften har ett högt och ett lågt växlingsläge och låsningsbar differentialspärr både fram och bak.
Nya Hilux är 7,5 centimeter längre, 2 centimeter bredare och 4,5 centimeter lägre än sin föregångare. Maximal lastdäcksbredd har ökat till 1,645 meter, vilket enligt Toyota är klassledande. Den finns som enkelhytt, som femsitsig dubbelhytt eller den fyrsitsiga Extra Cab. Säkerhetssystemen inkluderar kollisionsvarnare, och avåkningsvarnare.
Pickupen kommer till Sverige efter sommaren, svenskt pris är ännu inte klart.
Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
Diskutera: Vad tycker du om nya Toyota Hilux?
”Byggd på ett nytt chassi och utrustad med en ny och mer effektiv 2,4 D-4D motor är nu Hilux tuffare och säkrare än någonsin tidigare”, skriver Toyota i ett pressmeddelande. Även fyrhjulsdriften har justerats och dragkapaciteten är förbättrad till 3,2 ton.
Den nyutvecklade fyrcylindriga motorn på 2,4 liter är på 150 hk och 400 Newtonmeter i vridmoment. Förbrukningen är 0,71 liter/milen och CO2-utsläppen uppgår till 187 gram/kilometer.
De Hiluxversioner som enbart driver på två hjul är kopplade till en sexväxlad manuell låda, medan de fyrhjulsdrivna även kan fås med en automatlåda i sex steg. Den inkopplingsbara fyrhjulsdriften har ett högt och ett lågt växlingsläge och låsningsbar differentialspärr både fram och bak.
Nya Hilux är 7,5 centimeter längre, 2 centimeter bredare och 4,5 centimeter lägre än sin föregångare. Maximal lastdäcksbredd har ökat till 1,645 meter, vilket enligt Toyota är klassledande. Den finns som enkelhytt, som femsitsig dubbelhytt eller den fyrsitsiga Extra Cab. Säkerhetssystemen inkluderar kollisionsvarnare, och avåkningsvarnare.
Pickupen kommer till Sverige efter sommaren, svenskt pris är ännu inte klart.
Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
Diskutera: Vad tycker du om nya Toyota Hilux?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kommer den att finnas i en framhjulsdriven version??
Sällan man ser lantbrukare ha dessa fordon. Pickisar är kanske ännu inte så mycket på modet i Sverige men det kommer säkert, vi är bara lite efter USA i allt, landet som vi kopierar i allt på gott och ont.
Tidigare versioner har varit bland de mest slitstarka och driftsäkra bilarna alla kategorier, hoppas att den nya inte vansläktas på den punkten.
Intressant att den säljer bättre än Amarok här i Europa, Förvisso är Hilux den mest sålda pick-up:en i världen i sitt segment, men jag trodde inte att Hilux var marknadsledare i vår del av världen.
Den tvåhjulsdrivna versionen är bakhjulsdriven, inget annat.
http://www.carscoops.com/2015/09/toyota-unveils-all-new-hilux-in.html
.
Den allra första frågan som uppträder, kommer Toyota att erbjuda både fjollversionen (för fjantar som vill ge ett tufft intryck, men det är bara en falsk fasad) och arbetshäst-versionen (för de som behöver en verklig, genuin "tuffhet")?
Typ kofångare av mjukplast som dessutom är gjorda så att minsta lilla skada syns extra mycket (verkstäderna måste ju tjäna pengar) har ju en klar inriktning på fjolleriet, något som tål att lite försiktigt stöta till en stolpe på ett bygge är det inte...
Japsen: Amarok byggs för europamarknaden i Hannover. Den byggs även i Argentina.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.