Nästa artikel
Retrofuturistiskt med Morgan EV3
Genève 2016

Retrofuturistiskt med Morgan EV3

Publicerad 2 mars 2016 (uppdaterad 2 mars 2016)
Morgan EV3 blickar både framåt och bakåt i bilhistorien.
I den brittiska biltillverkaren Morgans monter i Genève hittar vi en trehjulig elbil.
Concept EV3 är Morgans första elbil. I det tubformade chassit sitter ett litiumjonbatteri på 20 KWh och en elmotor på 46 kW driver bakhjulet. Med låga 500 kilo tomvikt gör den 0-100 på 9 sekunder och får en toppfart på 144 km/tim. Batteriet ger 241 km räckvidd.

20160203102556.jpg?itok=MHsY5DjG

För första gången använder Morgan kolfiber i karossen, men ramen är fortfarande gjord av ask, som är ett typiskt kännetecken hos biltillverkaren.

Inspirationen till fordonet ska bland annat ha varit 1930-talets aerodynamiska racingbilar.

20160203102607.jpg?itok=5yXGa1_D
 
Diskutera: Vad tycker du om Morgan EV3?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-03-02 11:52
Hackenbush

Första gången detta har hänt.....jag vet min själ inte vad jag skall tycka om denna bilen.

#2 • Uppdaterat: 2016-03-02 12:20
Reverend Benny

Riktigt riktigt häftigt. Dåtid och framtid i en skön mix. Att Morgan, som är ett litet bolag, lagt ner resurser på detta är riktigt kul att läsa om och hoppas detta blir en succe OM den lanseras.

#3 • Uppdaterat: 2016-03-02 13:11
L. Mäkinen

Kärlek på hjul!
https://youtu.be/MUsE4rkfzkc

#4 • Uppdaterat: 2016-03-02 14:37
Leif Kavander

Spontant är det ingen bil för mig, om man nu kan kalla det bil!

#5 • Uppdaterat: 2016-03-02 15:33
saabnisse

Kul koncept, men det är synd att man lämnat aluminiumpanelerna, kolfiber är väldigt dyrt och svårt att reparera, men det blir kanske annorlunda om den kommer till tillverkning.
Jag vill ändå ha framskärmar, det räcker med spruten över den minimala vindrutan.
Men jag tror att många köpare av Threewheelern ändå vill ha kvar ljudet från den tvåcylindriga bensinmotorn och de är nog inte intresserade av att åka med en tyst elbil.

#6 • Uppdaterat: 2016-03-02 19:23
bgl

Morgan har naturligtvis räknat rätt, men man kan ändå få fundera över hur dom har löst sidostabiliteten utan att ha en tung motor med tyngdpunkten precis framför framaxeln!

#7 • Uppdaterat: 2016-03-02 20:16
saabnisse

bgl, kanske det tunga batteripaketet ligger långt fram, inte riktigt detsamma som med motorn främst, men det räcker kanske?
Det vore kul med en provkörningsrapport.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.