Renault Scenic.
Fjärde generationen av den kompakta MPV:n får ny design på vindrutan.
Renault har släppt bilder på hur nya Scenic kommer att se ut. För första gången får den kompakta MPV:n samma tredelade ruta som återfinns hos syskonet Espace, vilket ska göra sikten bättre.
Markfrigången blir också högre jämfört med föregångaren, men hur mycket avslöjar inte pressmeddelandet. Motoralternativ och priser är inte heller tillgängliga än.
Den första mars kommer troligtvis mer information om bilen, när den visas upp på Genèvesalongen.
Diskutera: Vad tycker du om nya Renault Scenic?
Markfrigången blir också högre jämfört med föregångaren, men hur mycket avslöjar inte pressmeddelandet. Motoralternativ och priser är inte heller tillgängliga än.
Den första mars kommer troligtvis mer information om bilen, när den visas upp på Genèvesalongen.
Diskutera: Vad tycker du om nya Renault Scenic?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ser riktigt trevlig ut jämfört med de flesta konkurrenter och det enda som stör är den abnormt stora märkesloggan. Hoppas de fortsätter med den mittmonterade digitala instrumenteringen också för att ge den lite mer klassisk fransk karaktär.
Megane och Talisman blev jag besviken på men den här gillar vi!
Jo den ser riktigt trevlig ut, men har den mittmonterade digitala instrument bli jag totalt oköpsugen.
Rålle, hur skulle mittmonterade digitala instrument ge en klassisk fransk karaktär?
Digitala mittmonterade instrument har aldrig funnits i klassiska franska bilar!
Saabnisse - intressant att du kallar det för "digitala instrument", när jag skrev det så fick jag skäll av dig för enligt dig hette det "instrument med numerisk visning" eftersom dataöverföringen av hastigheten skedde analogt. Hmmm....... ;)
Jag uppskattar lösningen med smal dubbel A-stolpe där den främre är smalare vilket ger god sikt framåt och åt sidorna - det fungerar ypperligt i Picasson och säkert lika bra i Scenic. Apropå Picasson så är det tydligt att det är förra generationens C4 Picasso som stått som inspirationskälla för Scenic, vilket är ironiskt eftersom det var Scenic som var föregångare i modern tid inom det kompakta minibussegmentet (men räknar vi ännu längre tillbaks så var det Fiat Multipla.... :) )..
De rundade formerna och vågformen på den nedre fönsterkarmen på sidodörrarna, ja det är helt klart hämtat från C4 Picasso I. Även svarta taket hade ju C4 Picasso I fas 2...
Jag hoppas att bilen har kvar de mittenplacerade instrumenten som jag tycker har fungerat väldigt bra, jag blev besviken på nya Espace som tappade idén. Renault påstår att nya Scenic ska vara sportigare och mer förarorienterad, vilket de påstod om nya Espace också... det gör mig rädd att de har gett en liknande instrumentering som nya Espace... Hoppas jag har fel!
20 tums hjul tycker jag är en styggelse och ett rykte säger att det ska tydligen vara standard på samtliga versioner, därför att designchefen van der Acker menar att det ger harmoni och balans till linjerna. Hmmm... jag tycker 20 tums hjul förstör komforten och dessutom är de dyra att köpa när däcken är slut.
Vad är det för fel på 16 tums? Inget säger jag! Fälgarna var gräsligt fula förresten...
Den gula färgen är intressant. Jag har sett Renault ha gul färg på många bilar i sina broschyrer under de senaste åren, men var är de på vägarna? När såg du en gul Renault senast? Jag har inte sett någon, bara i broschyrerna... Nåväl...
C4 Picasso II är marknadsledande i Europa och Scenic har börjat falla, jag tror helt klart att Scenic kan återta sin klassiska position som nr 2. Jag är mer tveksam till om Scenic klarar att ta över ledartröjan från Picasson...
@ nisse:
Du har rätt, slarvigt formulerat av mig.
Menade mer i generella termer att jag uppskattar att franska bilar har lite mer udda detaljer. Inte att just
denna instrumentering fanns på 60- och 70-talet när "grodätarna" producerade en del modeller med drösvis av fransk egensinnig karaktär.
Vi bör komma ihåg här att de dubbla A-stolparna ger högre säkerhet än en ensam tjock A-stolpe. Dels fördelas krocktaften mellan den tunnare främre och den tjockare bakre istället för att en ensam stolpe ska bära allt, dels ger lösningen smalare främre och tjockare bakre bättre sikt utmed sidorna än en ensam tjock A-stolpe. Ford, Volkswagen och inte minst BMW har alla fått kritik för dålig sikt snett framåt på grund av tjocka stolpar. Känns inte trafiksäkert med skymd sikt..
Tycker det ser ut på bilderna som om bilen har vänsterplacerad instrumentering.
I det stora hela en snygg bil förutom emblemet som är lite väl stort.
Rålle G, där har du helt rätt, ofta var det uppfriskande med udda lösningar, utom när man var tvungen att reparera.
Ofta var de udda lösningarna väldigt korkade ur repsynpunkt!
Raphael, jag skrev "Digitala mittmonterade instrument har aldrig funnits i klassiska franska bilar!"
Vad är problemet?
MVH AL; naturligtvis klarar inte de här stolparna en älg, det finns ju inga älgar på vägarna i Frankrike och även om det funnits tror jag inte man bekymrat sig över det.
Saabbisse, jag finner det humoristiskt att när jag i tidigare diskussioner försvarat mittenplacerad digital instrumentering i förra Scenic och Picasson så skrev du spaltmetrar till mig om hur fel jag uttryckte mig för det skulle vara "numerisk visning" och nu uttrycker du dig med samma ordval som du kritiserade mig för att använda....
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.