Porsche 911 R.
Porsche 911 R beskrivs som en ulv i fårakläder och värnar om genuin körglädje.
Den ger ett beskedligt intryck från utsidan, då karossen mest liknar en ”vanlig” Carrera. Men Porsche beskriver sin renodlade sportbil 911 R som en ulv i fårakläder. Inuti gömmer sig nämligen en drivlina från 911 GT3 RS och karossens lättviktskomponenter och chassi kommer från 911 GT3. Huv och skärmar är gjorda av kolfiber och även föraren sitter i en skalstol av samma material. Bilen väger 1370 kilo.
Baktill finns en sexcylindrig fyraliters boxermotor utan överladdning, samma som i 911 GT3 RS. Med 500 hästkrafter och 460 Newtonmeter går 0-100 kilometer i timmen på 3,8 sekunder och toppfarten är 323 kilometer i timmen. Bilen finns bara med manuell sexväxlad låda för en ”ofiltrerad körupplevelse”.
911 R kommer från föregångaren med samma namn som tävlade i Targo Florio och deltog i världsrekordförsök.
Orderböckerna för 911 R har öppnat. Den kommer till bilhallarna i maj. Priset i Sverige blir från 1 836 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche 911 R?
Baktill finns en sexcylindrig fyraliters boxermotor utan överladdning, samma som i 911 GT3 RS. Med 500 hästkrafter och 460 Newtonmeter går 0-100 kilometer i timmen på 3,8 sekunder och toppfarten är 323 kilometer i timmen. Bilen finns bara med manuell sexväxlad låda för en ”ofiltrerad körupplevelse”.
911 R kommer från föregångaren med samma namn som tävlade i Targo Florio och deltog i världsrekordförsök.
Orderböckerna för 911 R har öppnat. Den kommer till bilhallarna i maj. Priset i Sverige blir från 1 836 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche 911 R?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.