Nästa artikel
Nissan självkörande 2017
Genève 2016

Nissan självkörande 2017

Publicerad 4 mars 2016 (uppdaterad 4 mars 2016)
Nissan visade ett premiumkoncept på suven Qashqai i Genève och berättar om sina självkörande Europaplaner.
Qashqai kommer att vara biltillverkarens första fordon med autonom teknik i Europa.
När suven Nissan Qashqai rullar av produktionsbandet i Sunderland nästa år blir det biltillverkaren första modell i Europa som har självkörande egenskaper. I ett första skede kommer bilen att kunna köra själv på motorvägen, men bara i en och samma fil. Nästa steg är att kunna byta fil när det behövs och lagom till 2020 ska bilen kunna klara stadstrafik och korsningar utan förarens inblandning.
 
Diskutera: Kommer Nissan att kunna hålla tidsplanen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-03-04 11:33
Paddan 21

Ett stort steg för människan att ligga i baksätet och sova när bilen kan köra på egen hand när man är trött. Men tidsplanen ligger nog längre fram när bilarna svävar i luften, kanske 2237.

#2 • Uppdaterat: 2016-03-04 12:15
Vidstige

Är nog en stor missuppfattning om självkörande bilar... Föraren kommer ha yttersta ansvaret länge än och om tekniken fallerar så är det aldrig teknikens fel utan bara förarens (enl dom resonemang jag läst från dom som vurmar för denna teknikutveckling). Risken är då att olyckorna kommer öka paradoxalt nog i vissa lägen om föraren inte är ständigt alert och uppmärksam. Och hur ska man hålla sig alert om det bara handlar om att sitta å passa och vänta på att tekniken eventuellt gör ett misstag? Kommer förmodligen bli hemskt att "köra" såna bilar och man kommer nog snabbt koppla bort tekniken så länge det är möjligt.

#3 • Uppdaterat: 2016-03-04 15:26
S-E S

Körkortsfri eller är självkörande bara snack?

#4 • Uppdaterat: 2016-03-04 15:47
pinjong

Självkörande bilar delas in i fem klasser där den lägsta klassen bara innehåller ett stöd och den högsta erbjuder totalt autonom körning. I de två lägsta förutsätts föraren kunna gripa in och är därmed juridiskt ansvarig medan de två högsta innebär att biltillverkaren tar det juridiska ansvaret. Klass 3 är fortfarande otydlig när det gäller ansvar och kommer därför kanske inte ens att realiseras.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.