På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: Jag har vad man brukar kalla en ”entusiastbil” som bara gått knappt 6 500 mil. Det är en vanlig Saab 9000, 16 ventiler med insprutning. Inget ”lull-lull”. Bilen är i princip rostfri. Det står att bilen helst ska ha 98 oktan men att den ”klarar” ner till 91. Så vad bör jag tanka?
En kompis till mig säger att man borde rostskyddsbehandla. Vad tror ni? Det kostar ju trots allt en del. Jag tänker köra bilen mest på sommarhalvåret men kanske lite på vintern också. Bor i 08-området så salt lär det ju bli tyvärr.
Erik W
Svar: Ja, 91 oktan kan vi ju glömma till att börja med, eftersom så låga oktantal inte längre marknadsförs. Och E10, det vill säga 95 oktan, som numera innehåller tio procent etanol, tror jag nog att en Saab 9000 i och för sig inte har något problem med. Däremot kanske din bil står utan att köras längre perioder och då tycker jag att det känns bättre att du har 98 oktan, som innehåller max fem procent etanol.
Och eftersom du nu bor i Stockholmsområdet, där vi tidvis har rejält med vägsalt på vägarna, så finns ju en anledning att skydda bilen så gott det går mot den aggressiva smörjan som vi
då kör i.
Jag skulle komplettera rostskyddet, eller alls inte köra med finbilen vintertid, utan bara vid vackert väder sommartid.
Kommentarer till artikeln (10)
- Igår 19:51 per axberg skrev: Att vi…
- Igår 17:47 per axberg skrev: Att vi…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.