På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: Med anledning av artikeln i Vi Bilägare om krockkuddar från Takata, vem tar ansvar för de Saab-bilar som rullar omkring på vägarna i Sverige?
Orolig
Svar: Det är en fundering som aktualiserats ett antal gånger tidigare såväl via artiklar i Vi Bilägare som här på Bilfrågan. Problemet är att ansvarig märkesrepresentant saknas. I maj 2019 svarade en verkstad ansluten till Saab Service Center till Vi Bilägare att det är samma krockkuddar på USA-bilar som i svenska bilar. Enligt uppgifter som då lämnades finns krockkuddar från Takata i Saab 9-3 2006–2011, i 9-5 2006–2009 och i 9-2X 2005.
Transportstyrelsen svarade följande på vår förfrågan: ”Transportstyrelsen har på alla sätt försökt att få besked om vad som gäller för krockkuddar i Saab. Enligt den information vi har fått ska det inte finnas några risker med bilarna i Europa, eftersom dessa, till skillnad från bilarna i USA, har krockkuddar som är tillverkade och sammansatta i europeiska fabriker där man har fuktstyrda tillverkningsanläggningar och högre kvalitetskontroll. Dessutom är problemen kopplade till bilar som körs i länder med hög luftfuktighet och höga temperaturer.”
Från dåvarande reservdelsleverantören Orio, nu Hedin Parts and Logistics, hävdades också att Saabs krockkuddar tillverkades av Takatas fabrik i Tyskland, från vilken det inte rapporterats några kända problem med produkten.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 8 maj 2023 I Tyskland fanns en…
- 8 maj 2023 Jag tar ansvar för de som…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.