Nästa artikel
Varför ska däcktrycket vara lägre bak än fram?
Bilfrågan

Varför ska däcktrycket vara lägre bak än fram?

Publicerad 2024-09-06 05:00
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Tillverkaren rekommenderar följande tryck i däcken till min Mercedes B-klass: däckdimension R15 och R16 både bak och fram, 3 kg vid full last. Vid däckdimension R17 och R18, 2,5 kg fram och 2,2 kg bak och 3 kg vid full last. Varför ska trycket vara lägre bak än fram för R17 och R18? 

Klas K   

Svar: Den vanligaste anledningen till olika tryck fram och bak som biltillverkarna anger är att kompensera för högre vikt eller förväntad last. Men det kan också vara att man vill justera för bilens tendens till att över- eller understyra genom olika däcktryck fram/bak.  

Det är inte ovanligt att man kompenserar för mer tyngd fram på grund av motor och växellåda, eller att man har högre däcktryck bak för att minska slitage på bakhjulsdrivna bilar. Men det finns ju alltid ett skäl till det rekommenderade trycket som man förstås ska följa.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (10)

  • 2024-09-17 15:59 Precis som svaret antyder så…
  • 2024-09-10 18:52 saabnisse skrev: Mc, …
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.