Nästa artikel
Varför så stor skillnad i elförbrukning?
Bilfrågan

Varför så stor skillnad i elförbrukning?

Publicerad Idag 5:00
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Jag är lite av ”nörd” när det gäller att ha koll på kostnader för mitt bilägande. Jag har bokfört bensin, service, reparationer med mera. I somras köpte jag en elbil. Jag bor i villa och har solpaneler på taket, då är det mycket lönsamt. Nu till min fundering.

Jag ser i bilens infosystem att genomsnittsförbrukningen är 16 kWh/100 km på de 879 mil jag hittills kört. När jag läser av min egen elbilladdare samt den el jag vid några långresor köpt utmed vägarna får jag en annan siffra. Jag har laddat 2 273 kWh. Det blir om jag räknar rätt 25,8 kWh/100 km.

Jag har för mig att jag läst någonstans att man på grund av förluster och liknande köper mer el än vad som blir laddat i batteriet, men kan det stämma att det blir så stor skillnad? Nu spelar det mig ingen roll eftersom jag laddar mest med solel, men det kunde vara intressant att veta.

Sela

Svar: Vi känner igen bilden att elbilarnas förbrukning kan skilja sig ganska rejält från bilens färddator. Däremot är 61 procent ovanligt stor avvikelse. Normalt ligger laddförlusterna på ungefär tio procent vid AC-laddning. Förlusterna ökar något om man laddar över 80 procent i batteri-status.

Men står bilen utomhus i carport ökar förlusterna i kyla. Med kall bil i tvåsiffriga minusgrader och enfasladdning 3,7 kW har vi noterat upp till 30 procent laddförlust. Om man sedan använder förvärmning av bilen via bilens app förbrukas ännu mer ström som färddatorn inte tar hänsyn till.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.