På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: Har en Subaru Outback Limited 2022 som är etanolkonverterad. Jag undrar varför bilen rycker vid gång när jag kör på ren etanol? Förutom att den ska vara miljövänlig – vad är nackdelen för motorn om man kör oftare på etanol? Varför blir förbrukningen högre vid körning med etanolen?
Kari
Svar: Det är en fråga du får ställa till Subaru. Vi kan bara konstatera att testförarna med vår långtestbil 2022, Subaru Outback 2.5 XFuel Field, upplevde samma problem. Vissa egenheter dök upp redan vid vintertestet, då man konstaterade en hög förbrukning och startsvårigheter redan vid temperaturer omkring noll grader. Det behövdes flera startförsök. ”Vinteretanol” innehåller ändå bara 75 procent etanol och resten bensin jämfört med E85 som har 85 procent etanol. Fördelen är att trots hög förbrukning och höga CO2-utsläpp så blir den beräknade CO2-belastningen tack vare miljöbränslet låg, precis som fordonsskatten.
Men vissa problem upplevdes på vår Subaru, som ojämn gång vid körning på E85. Bilen som sådan gillades däremot skarpt.
Den högre förbrukningen beror på att E85 har lägre energi-innehåll och därför märkbart högre förbrukning, upp till 25–30 procent. E85 är annars det enklaste och, beroende på bränslepriset, det mest ekonomiska sättet att åstadkomma en miljövänligare bil. Serviceintervallen kan vara lite kortare. Kör man mest korta sträckor bör man inte slarva med olje- och oljefilterbyten – vilket i och för sig gäller alla bilar.
Egenheterna med Subaru Outback visar bara att olika tillverkare lyckas olika bra med anpassningen till E85. Många motorer fungerar utmärkt på etanol.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (9)
- 29 november 2023 Fast skatt/km har vi ju i…
- 29 november 2023 Pi skrev: Absolut, Apex !…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.