På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: Varför är det så olika antal dubb på testdäcken? De med flest dubb stannar bäst på is. Ganska logiskt?
Bo
Svar: Ja, ett samband finns ju. Men det är ju inte bara att proppa däcket fullt med dubb och sedan vinna alla tester. Man bygger dubblinjer i både längd- och sidled. Dubben ska klara ett slitagetest och dubben ska sitta kvar i flera säsonger. Dessutom kan man ju också vintertid hamna på torra vägar och då är alla dubbar i detta fall en nackdel. Och så har vi ju det här med buller!
Vi noterade också i det senaste däcktestet att däcket med flest dubb hade något ojämnt utstick och montering i däcket. Dessutom lossnade ett antal dubbar. Det kan möjligen vara en fråga om intrimning vid montering av dubben.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 2024-10-28 17:07 Minns när dubbdäcken kom på…
- 2024-10-28 10:21 "Dessutom kan man ju också…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.