Nästa artikel
Varför är det olika antal dubb på vinterdäcken?
Bilfrågan

Varför är det olika antal dubb på vinterdäcken?

Publicerad 28 oktober 2024
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Varför är det så olika antal dubb på testdäcken? De med flest dubb stannar bäst på is. Ganska logiskt?

Bo

Svar: Ja, ett samband finns ju. Men det är ju inte bara att proppa däcket fullt med dubb och sedan vinna alla tester. Man bygger dubblinjer i både längd- och sidled. Dubben ska klara ett slitagetest och dubben ska sitta kvar i flera säsonger. Dessutom kan man ju också vintertid hamna på torra vägar och då är alla dubbar i detta fall en nackdel. Och så har vi ju det här med buller!

Vi noterade också i det senaste däcktestet att däcket med flest dubb hade något ojämnt utstick och montering i däcket. Dessutom lossnade ett antal dubbar. Det kan möjligen vara en fråga om intrimning vid montering av dubben.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 28 oktober 2024 Minns när dubbdäcken kom på…
  • 28 oktober 2024 "Dessutom kan man ju också…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.