Nästa artikel
Var är logiken med den höga fordonsskatten?
Bilfrågan

Var är logiken med den höga fordonsskatten?

Publicerad 2024-03-14 05:00
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Vissa saker förstår jag inte. Småbilar som drar lite bränsle har hög årlig skatt. Stora bilar, så kallade suvar, som kan gå några få mil på el och därefter på bensin kan ha en låg årlig skatt, 360 kronor per år. Den lilla bilen klarar sig på cirka 0,5 liter per mil medan en suv kan behöva en liter per mil. Finner denna logik märklig.

Märklig är även logiken med så kallade mopedbilar. Vi har i dag cirka 18 000 sådana i vårt land och få av dem har någon som helst avgasrening. I de flesta mopedbilar sitter en tvåcylindrig dieselmotor som definitivt smutsar ner luften. Vore av intresse om ni vill gå vidare med detta.

Anders Björkå

Svar: Ja, det kan ju tyckas vara lite märkligt. Men om hybridbilen används på rätt sätt blir det en bra ekvation. Tyvärr förekommer det att tjänstebilar i stort sett bara tankas med bensin. Men så är det ju inte tänkt.

Jag själv har faktiskt funderat på en laddhybrid. Den skulle klara mina vanligtvis korta körningar på bara batteriet och dra 0,7 liter per mil på bensin. Och jag skulle då kunna åka i en kombi med jycken och slippa alternativet, som ju är en elsuv. Det finns ytterst få eldrivna kombibilar som rymmer min hund och de är fruktansvärt dyra!

När det gäller mopedbilar kan jag bara hålla med. Finns ett mopedbilstest i pipeline. Mer kan jag inte avslöja ...

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 2024-03-14 11:03 Degen måste in!
  • 2024-03-14 09:16 "Det finns inga dumma frågor…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.