Nästa artikel
Vad är lämplig laddningsnivå för elbilen?
Bilfrågan

Vad är lämplig laddningsnivå för elbilen?

Publicerad 2024-07-03 05:00
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Jag har köpt en Hyundai Kona 64 kWh som gått drygt 7 000 mil. Batteriet är testat och ska vara i bästa skick. Max laddnivå var sedan tidigare inställd på 80 procent för snabbladdning respektive 90 procent för laddning via laddbox. Nivån 80 procent har kanske blivit lite av en tumregel, samtidigt sägs snabbladdning slita mer medan långsam laddning är skonsammare. Kan 90 procent vara lämpligt för hemmaladdning? 

Pelle M

Svar: Jag har ställt frågan till Hyundai Sverige men inte fått något annat svar än den generella rekommendationen att hålla batteriet mellan 20 och 80 procent. Det sliter mer på batteriet att ladda det närapå fullt respektive helt fullt och sedan låta bilen stå. Det ska man bara göra inför en lång resa, eller för all del kanske nöja sig med 80 procent om det räcker. Snabbladdning sliter också mer på batteriet, så det ska man helst undvika utom vid längre körningar, då maximal räckvidd behövs. Men man kan ju också ladda 80 procent och stanna lite oftare för att fylla på om det behövs. Så jag tycker du ska hålla också hemmaladdningen på 80 procent.

Kanske tidigare ägare laddade till 90 procent inför en längre resa?

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (28)

  • 2024-07-04 16:19 Hade jag kunnat välja så…
  • 2024-07-04 16:17 Skilj på NMC och LFP de ska…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.