På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: Frågan om för- och nackdelar med dubbdäck kontra dubbfria vinterdäck är något som diskuteras med jämna mellanrum i många sammanhang. Häromdagen dök frågan upp vid kaffeautomaten på mitt arbete. En detalj i sammanhanget som då kom upp är hur "beroende" dubbfria vinterdäck är av att isen repats av dubbdäck. Hur genomför ni era vinterdäckstest? Är istesterna av dubbfria däck gjorda på ”orepad” is? Eller har dubbdäck åkt på teststräckan innan?
Roger
Svar: Vid acceleration och bromsning på is mäts däckens prestanda numera på en strikt kontrollera yta med tak och väggar som gör att yttre omständigheter som vind, solsken och nederbörd inte kan påverka resultaten. Varje körning och mätning sker i ett nytt och orepat spår. Testerna är då i stort befriade från förarens påverkan, då bilens antispinn- och ABS-system används.
Körning på is är däremot både ett objektivt och subjektivt test, där man kör på en isbana, som ständigt kontrolleras via sopning, rivning av is och så kallade referenskörningar, med vilka resultaten kan korrigeras. Om man kör med endast friktionsdäck på en ren isyta så poleras ytan och blir halare efter varje körning. Vid stark kyla kan greppet tillfälligtvis förbättras för att plötsligt försämras igen.
Lösningen är att köra en kontrollbil med dubb, eller dubbrulle, alternativt sopning och ständiga referenskörningar. Så isen är repad vid det test som kallas körning på is.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (9)
- 2024-05-22 10:47 Christer skrev:…
- 2024-05-20 13:54 Christer skrev: Och ändå…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.