Nästa artikel
Revansch för regummerade däck?
Bilfrågan

Revansch för regummerade däck?

Publicerad 2024-11-18 05:00
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Under 80- och 90-talet var regummerade däck en vanlig syn såsom AGI, Galaxie, Mac Ripper, Green Diamond och Zätas. Tyvärr har denna marknad dött ut på personbilssidan, troligen på grund av billigare däck från Asien.

När man tidigare körde bensin- eller dieselbil kunde man köpa premiumdäck såsom Michelin eller Continental för 1 600 kr/st eller billigare. Nu kör man elbil, Tesla Model Y, med däckpriser uppåt 4 000 kr/st plus montering och balansering.

Då stommarna på dessa däck är kraftigare, det vill säga anpassade för elbilens högre vikt, så borde det kanske finnas en marknad för att regummera personbilsdäck igen, eller möjligheten att lämna in egna stommar för regummering i samband med hjulskifte. Kan det finnas en nystart för detta på däckmarknaden?

Fredrik Ullman

Svar: Det är en rimlig fundering. Men som du redan insett så brottades regummerare med en krympande marknad i takt med att man kunde köpa helt nya däck för samma pris eller till och med billigare.

I en hel del fall var inte de billiga asiatiska däcken bättre än de kända svenska regummeringarna, snarare sämre. Men de billiga däcken kunde presentera fler dimensioner och så småningom med förbättrade egenskaper. Framför allt kunde de tillverkas till lägre pris och slog ut den däcktillverkningen.

Problemet då som nu är svårigheten att hitta rätt stommar att bygga nya däck på. Därför koncentrerade sig regummerare oftast på ett eller två fabrikat. Men hur däcken vårdats och körts är ett av problemen som påverkar det regummerade däckets kvalitet. Så vitt jag förstått så jobbar och testar de stora däckjättarna med regummering för personbilar. Problemet är fortfarande ojämn kvalitet på begagnade stommar. Mer forskning och krav från myndigheter lär bli nödvändigt för att man ska nå lönsamhet.

Man behöver också nya sätt att identifiera däck vid all slags återvinning. Däckbranschen sköter producentansvaret enligt de regler som satts upp, vilket för närvarande innebär att en stor del av förbrukade personbilsdäck används vid cementtillverkning. För närvarande är en ny regummeringsvåg knappast trolig i närtid.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.