Sedan en dom 2012 är det fritt fram för bilägare att välja verkstad själva utan att garantin riskeras.
Får man välja verkstad själv eller finns det risk att garantin förloras? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Min bil ska in på första tvåårsservicen. Det är en Renault Clio III med fem års garanti. Måste servicen utföras på en auktoriserad Renault-verkstad eller får jag välja en annan verkstad som jag har förtroende för om de jobbar precis efter serviceplanen och köper in original Renaultdelar? Riskerar jag att förlora garantin? Måste servicen göras innan tvåårsgränsen eller kan jag göra den ett par veckor senare?
Artur Hechtel
Svar:
Du kan välja vilken verkstad som helst, förutsatt att den gör ett lika professionellt jobb som en auktoriserad Renaultverkstad skulle ha gjort. Det blev fritt fram för bilägare att välja verkstad efter en dom i Marknadsdomstolen (2012:13) där Kia förbjöds att tvinga bilägare serva enbart på märkesverkstäder för att garantin skulle gälla. Däremot bör du vara noga med att hålla servicetiden. Bilföretagen kan vara ganska kinkiga om något fel skulle uppstå och bilägaren har slarvat med serviceintervallerna.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du fått garantibekymmer ett du gjort service hos annan verkstad än auktoriserad märkesverkstad?
Fråga:
Min bil ska in på första tvåårsservicen. Det är en Renault Clio III med fem års garanti. Måste servicen utföras på en auktoriserad Renault-verkstad eller får jag välja en annan verkstad som jag har förtroende för om de jobbar precis efter serviceplanen och köper in original Renaultdelar? Riskerar jag att förlora garantin? Måste servicen göras innan tvåårsgränsen eller kan jag göra den ett par veckor senare?
Artur Hechtel
Svar:
Du kan välja vilken verkstad som helst, förutsatt att den gör ett lika professionellt jobb som en auktoriserad Renaultverkstad skulle ha gjort. Det blev fritt fram för bilägare att välja verkstad efter en dom i Marknadsdomstolen (2012:13) där Kia förbjöds att tvinga bilägare serva enbart på märkesverkstäder för att garantin skulle gälla. Däremot bör du vara noga med att hålla servicetiden. Bilföretagen kan vara ganska kinkiga om något fel skulle uppstå och bilägaren har slarvat med serviceintervallerna.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du fått garantibekymmer ett du gjort service hos annan verkstad än auktoriserad märkesverkstad?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hej Artur Hechtel Jag förstår dig, men om Renault har någon uppdatering i samband med servicen , så missar kanske "din" speciella verkstad den biten. Eller rent av inte kan fixa detta trots vetskap om detta.
Sedan kan det förekomma "goodwill" efter garantitidens slut. Det är knappast något plus i det sammanhanget att ha servicestämplar från andra än auktoriserade verkstäder.
Personligen skulle jag välja märkesverkstan (och helst där jag köpt bilen) för som 1storstark säger så om behovet av s k goodwill-åtagande uppkommer så är det min absoluta tro att detta blir enklare att hantera om märkesverkstan gjort allt servicearbete. Misstänker även att vanliga garantiåtgärder blir enklare att hantera om märkesverkstan gjort servicearbetet oavsett vad marknadsdomstolen sagt för någon (bilägaren ?) får förmodligen bevisbördan att servicearbetet utförts professionellt och med delar minst lika bra som originaldelar vilket säkert kan kosta mera i jobb än prisskillnaden på underhålls-servicen motsvarar. Och att hålla servicetiden är A och O om man inte vill komma in i dispyter med den som skall stå för fiolerna...
Har man så lite förtroende för sin bils kvalitet och är så fattig, trots att man har råd att köpa en ny bil, att man inte skulle klara att betala en reparation själv, så bör man ta sig en funderare på om man verkligen tänkt igenom sitt bilägande, sina val och prioriteringar ordentligt.
Att så många tycks vara helt beroende av garantier för sitt bilägande är ett oroande tecken, antingen för att allvarliga fel på bilar är vanligare än de borde vara eller att människor lever över sina tillgångar på ett osunt sätt.
Eller båda.
Man kan tjäna några kronor men förlora flera tusen, valet är lätt, jag lämnar alltid till märkesverkstaden som är utbildade för just min bil
ohlmarks inlägg var ett av de märkligare under senare tid. Givetvis vill man att tillverkaren skall stå för fel i varan under garantitiden eller betalar Herr Ohlmark alltid alla reparationer själv av nån märklig princip ?
Garantin är precis som med försäkringen. Troligen behöver man aldrig nyttja dem, men den gång någon av dem behövs.....!!
Numer är det sedan något år lagkrav från EU att ALLA fristående verkstäder, mot en rimlig kostnad, ska ha tillgång till alla mjukvaruuppgraderingar samtidigt som de släpps för märkesverkstaden. I detta ingår servicebulletiner och information om förbättringar och utbyte av delar.
Har du förtroende för verkstaden tycker jag du ska åka dit. Om dom är billigare, märkeshandlarna har fattat vinken nu och börjar erbjuda riktigt bra priser på service. Dock, för reparationer utanför garantin, skulle jag inte lämna till märkes, dels för att de brukar vara fruktansvärt dåliga på att felsöka utan bara byter grejer som det inte är fel på medans kunden betalar, dels för att då kan de ta ut den timpenningen de verkligen vill ha.
Och utbildade på den modellen... Bil som bil, alla bilar är förvillande lika i sin konstruktion, och alla konstruktioner har gemensamt att lossar man tillräckligt många skruva lossnar detaljen.
Är de elektriska systemen i så fall som kräver viss utbildning, utbildning som väldigt ofta erbjuds de oberoende verkstäderna som är anslutna till kedjorna. Va själv på flera utbildningar över nya system när jag jobbade på oberoende bilverkstad.
Det är inte raketforskning, det är bilservice... Fråga de som jobbar på Volvoverkstad om deras erfarenheter av uppgraderingar... Mer än en gång som hela bilen har hängt sig och kunden snällt fått vänta en dag till.
Sanningen är att jag inte haft ett garantiärende sedan 1986 och den gången var det en luftpistol…
Genom att jag lägger ner otrolig bakgrundsforskning innan jag köper något som är dyrare än en tusenlapp, så har jag lyckats undvika att något går sönder eller blir fel, inte en pryl jag köpt de senaste 15 åren har vare sig krånglat eller gått sönder.
Och jag räknar alltid in möjligheten i ekonomin och ser till att jag har råd med en krasch.
Eftersom jag bara köper begagnade bilar slipper jag väldigt mycket krångel, jag är fri från alla regler och kan göra vad jag vill utan att förlora något på det.
En bil som kostar 80 000 istället för 185 000 gör att man har 100 000 att röra sig med och risken för att de ska behövas - om man köpt rätt bil är liten.
Att jag inte bryr mig ett skvatt om att ha senaste modeprylen är självklart.
Jag betalar förövrigt allt kontant – vilket ibland kan få komiska rektioner från omgivningen…
Det finns fortarande många som är rädda för det där med elektronik. En vanlig uppfattning verkar vara att fristående verkstäder kan nog det mekaniska, men elektronik är ju något mystiskt och magiskt som man ska lämna till märkesverkstaden.
I själva verket är väl elektroniken det som är mest standardiserat på bilar och kompetensen lär knappast vara sämre på den lilla verkstaden än den stora aktoriserade.
Och som Lason1 påpekar, biltillverkarna MÅSTE informera fristående verkstäder (och privatpersoner också för den delen, om man bara frågar) om uppdateringar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.