Nästa artikel
Rätt att välja verkstad själv?
Bilfrågan

Rätt att välja verkstad själv?

Publicerad 13 oktober 2014
Sedan en dom 2012 är det fritt fram för bilägare att välja verkstad själva utan att garantin riskeras.
Får man välja verkstad själv eller finns det risk att garantin förloras? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Min bil ska in på första tvåårsservicen. Det är en Renault Clio III med fem års garanti. Måste servicen utföras på en auktoriserad Renault-verkstad eller får jag välja en annan verkstad som jag har förtroende för om de jobbar precis efter serviceplanen och köper in original Renaultdelar? Riskerar jag att förlora garantin? Måste servicen göras innan tvåårsgränsen eller kan jag göra den ett par veckor senare?
Artur Hechtel
 
Svar:
Du kan välja vilken verkstad som helst, förutsatt att den gör ett lika professionellt jobb som en auktoriserad Renaultverkstad skulle ha gjort. Det blev fritt fram för bilägare att välja verkstad efter en dom i Marknadsdomstolen (2012:13) där Kia förbjöds att tvinga bilägare serva enbart på märkesverkstäder för att garantin skulle gälla. Däremot bör du vara noga med att hålla servicetiden. Bilföretagen kan vara ganska kinkiga om något fel skulle uppstå och bilägaren har slarvat med serviceintervallerna.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
 Diskutera: Har du fått garantibekymmer ett du gjort service hos annan verkstad än auktoriserad märkesverkstad?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-10-13 20:30
Lason1

Numer är det sedan något år lagkrav från EU att ALLA fristående verkstäder, mot en rimlig kostnad, ska ha tillgång till alla mjukvaruuppgraderingar samtidigt som de släpps för märkesverkstaden. I detta ingår servicebulletiner och information om förbättringar och utbyte av delar.

Har du förtroende för verkstaden tycker jag du ska åka dit. Om dom är billigare, märkeshandlarna har fattat vinken nu och börjar erbjuda riktigt bra priser på service. Dock, för reparationer utanför garantin, skulle jag inte lämna till märkes, dels för att de brukar vara fruktansvärt dåliga på att felsöka utan bara byter grejer som det inte är fel på medans kunden betalar, dels för att då kan de ta ut den timpenningen de verkligen vill ha.

Och utbildade på den modellen... Bil som bil, alla bilar är förvillande lika i sin konstruktion, och alla konstruktioner har gemensamt att lossar man tillräckligt många skruva lossnar detaljen.

Är de elektriska systemen i så fall som kräver viss utbildning, utbildning som väldigt ofta erbjuds de oberoende verkstäderna som är anslutna till kedjorna. Va själv på flera utbildningar över nya system när jag jobbade på oberoende bilverkstad.

Det är inte raketforskning, det är bilservice... Fråga de som jobbar på Volvoverkstad om deras erfarenheter av uppgraderingar... Mer än en gång som hela bilen har hängt sig och kunden snällt fått vänta en dag till.

#9 • Uppdaterat: 2014-10-13 21:15
ohlmark

Sanningen är att jag inte haft ett garantiärende sedan 1986 och den gången var det en luftpistol…

Genom att jag lägger ner otrolig bakgrundsforskning innan jag köper något som är dyrare än en tusenlapp, så har jag lyckats undvika att något går sönder eller blir fel, inte en pryl jag köpt de senaste 15 åren har vare sig krånglat eller gått sönder.

Och jag räknar alltid in möjligheten i ekonomin och ser till att jag har råd med en krasch.

Eftersom jag bara köper begagnade bilar slipper jag väldigt mycket krångel, jag är fri från alla regler och kan göra vad jag vill utan att förlora något på det.

En bil som kostar 80 000 istället för 185 000 gör att man har 100 000 att röra sig med och risken för att de ska behövas - om man köpt rätt bil är liten.

Att jag inte bryr mig ett skvatt om att ha senaste modeprylen är självklart.

Jag betalar förövrigt allt kontant – vilket ibland kan få komiska rektioner från omgivningen…

#a • Uppdaterat: 2014-10-14 11:15
Janne G

Det finns fortarande många som är rädda för det där med elektronik. En vanlig uppfattning verkar vara att fristående verkstäder kan nog det mekaniska, men elektronik är ju något mystiskt och magiskt som man ska lämna till märkesverkstaden.
I själva verket är väl elektroniken det som är mest standardiserat på bilar och kompetensen lär knappast vara sämre på den lilla verkstaden än den stora aktoriserade.
Och som Lason1 påpekar, biltillverkarna MÅSTE informera fristående verkstäder (och privatpersoner också för den delen, om man bara frågar) om uppdateringar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.