På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: Sommaren 2023 fick vi ett brev från BMW där det stod att bilen, en 220d Active Tourer 2016, skulle in på kontroll då motorn kunde börja brinna. Det hade något att göra med avgaser och EGR-ventilen. Bilen var inne för kontroll i augusti 2023. Det konstaterades då att bilen behövde åtgärdas och utvalda delar bytas.
Sedan dess har vi inte hört någonting från BMW. Vi har flera gånger varit i kontakt med den auktoriserade verkstad där kontrollen utfördes, men de har inte fått någon information från BMW när problemet ska kunna åtgärdas. Ingen verkar veta någonting!
Det känns absolut inte bra att köra med en bil som riskerar att börja brinna och framför allt inte då det allvarliga felet är känt. Är det verkligen att rekommendera att vi fortsätter att använda bilen innan den är åtgärdad? Varför ska det ta så lång tid innan detta fel åtgärdas? Och varför kommer det ingen som helst information från BMW
Orolig BMW-ägare
Svar: Vi ställde frågan till BMW Sverige. Svaret blev ett artigt men också aningen korthugget: ”Tack för ditt mail. Jag ser till att någon kontaktar kunden och informerar om läget för just dennes bil.”
Det här var ett fel som upptäcktes och skrevs om för flera år sedan, senast 2022, i olika tidningar, också i Vi Bilägare. Att bilarna åtgärdas kostnadsfritt är ju bra. Men vi kan förstå att det är frustrerande att leva med det fel som bilen är behäftad med under så pass lång tid.
Ägaren blev efter vår kontakt med BMW snabbt kontaktad av sin lokala verkstad, som meddelade att nödvändiga reservdelar omgående levererats. Bilen ska nu åtgärdas enligt kampanjen inom kort.
Kommentarer till artikeln (1)
- 2024-07-04 08:50 Sanningen är ju att BMW inte…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.