På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: Jag läste några artiklar om konvertering av äldre bilar till eldrift. Och nyligen såg jag att man i Tyskland satsar på en stor fabrik som kommer att byta ut diesel- och bensinmotorer på cirka tjugo olika bilmärken till elmotorer. Det borde vara ett enkelt sätt att bidra till snabbare elektrifiering av bilflottan? Jag har under en tid funderat på att konvertera en Audi Q3 årsmodell 2016 till el. När jag vänder mig till bilverkstäder så får jag svar att det inte fungerar lagmässigt eller att det skulle vara för dyrt.
Helena och Kjell Knutsson
Svar: Det låter enkelt och billigt att slänga ut bränsletanken, fossila motorn med växellåda och ersätta det med ett batteri och en elmotor. Men för närvarande finns inte standardiserade lösningar, storskalighet eller lönsamhet. Konvertering till eldrift görs visserligen på bilar i Sverige. Men kostnaden kan ligga uppåt 300 000 kronor.
Så här kommenterar Transportstyrelsen (nedkortad sammanfattning):
”Det är möjligt att bygga om en bil även om den är helfordonsgodkänd. Men det blir ett praktiskt problem då du måste göra en registreringsbesiktning och ha dokumentation som styrker kravuppfyllelse. Att bygga om till eldrift är ett större ingrepp och det är många egenskaper som påverkas, inte bara att byta drivlina. Till exempel påverkas vikter, viktfördelning som kan ge påverkan på bromsar, däck med mera. Det finns krav på elsäkerhet som innebär att den elektriska installationen ska göras på ett säkert sätt.
Registreringsbesiktning görs av ett besiktningsföretag och de gör bedömningen om föreskriftens krav är uppfyllda. En privat person kan för ett enskilt fordon vända sig till SFRO som har ett kapitel i sin bygghandbok om att konvertera till eldrift. Det är den väg som vi förordar när det gäller enskilda bilar som byggs om av privatpersoner. Är det kommersiellt i större skala, två eller fler bilar, är den troligast enklaste vägen att gå via nationellt typgodkännande, det är samma krav och föreskrift. Vid större skala är EU-typgodkännande en framkomlig väg.
Vi kan inte uttala oss om kostnaden för att bygga om en bil till eldrift. Men en gissning är att det är relativt dyrt och måste troligen övervägas noga av den som vill göra det.”
Kommentarer till artikeln (13)
- 2024-02-23 21:23 Det är stor skillnad på att…
- 2024-02-23 18:05 Tror inte att Helena och…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.