På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: De senaste åren har lacken på bilar blivit mer miljövänlig och tunnare. Tunn lack gör problemet med rostskador större. I era rostskyddsprognoser skriver ni ibland att lacken är tunn men utan att uppge hur tunn.
Vore det inte intressant att uppge tjockleken? Alla har nog inte en uppfattning om vilken tjocklek som är bra eller dålig men jag är säker på att det finns många tekniskt intresserade läsare som skulle tycka att detta är intressant.
Lars Søreide
Svar: Vi kontrollerar lackens tjocklek på våra testbilar men vi brukar bara rapportera om detta om vi upptäcker något anmärkningsvärt.
Teståret 2016 redovisade vi en mätning på Vi Bilägares långtestbilar av årsmodeller mellan 2012 och 2015. Det berodde på att testlaget upptäckte att bland våra nya inköpta testbilar varierade tjockleken på lacken. Troligen hade dessa bilar skadats under transport, reparerats och på vissa ytor fått ett tjockare lager färg.
Enligt de uppgifter vi fått är lacken normalt mellan 95 och 115 micrometer (primer 20, baslack 60 och klarlack 40 micrometer). Omlackade bilar har ofta 200 micrometer eller mer.
Kommentarer till artikeln (3)
- Igår 18:07 CJ77 skrev: Micrometer vad…
- Igår 17:03 Micrometer vad är det? …
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.