Nästa artikel
Hur laddar jag bilen till bara 80 procent?
Bilfrågan

Hur laddar jag bilen till bara 80 procent?

Publicerad 13 mars 2023
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Jag har en Audi Q5 55 TFSI e (laddhybrid), 2020 års modell. När jag köpte bilen sa Audis auktoriserade försäljare att jag bara bör ladda batteriet till mer än 80 procent i undantagsfall. När han skulle visa hur man ställer in laddningsbegränsning visade det sig att det inte är möjligt.

Audis support svarade på samma fråga: ”Vi rekommenderar att du till vardags laddar till 80 procent för ökad livslängd på batteriet och endast laddar 100 procent vid längre resor. Du kan ställa in önskat laddmål i fordonets MMI under inställningar för laddning. Rent allmänt så är det nog rekommenderat att inte tömma batteriet om det går att undvika.”

Jag försöker nu begränsa laddningen genom att titta till bilen då och då medan den laddas. Men det är inte så lätt eftersom jag har laddbox med lastbegränsning och laddtiden varierar ju därför mycket. Skulle vilja ladda på natten men då kommer ju batteriet att laddas fullt varje gång. Ser till att undvika att dra ur batteriet för mycket genom att gå över till bensindrift när batterinivån blir låg.

Hur väsentligt är det att inte ladda mer än 80 procent de flesta gångerna på en laddhybrid? Eller låta bilen gå på el tills bensinmotorn startas av automatiken?

KG

Svar: Vi vände oss till Audi Sverige som svarade: ”När det gäller högvoltsbatterierna i våra elbilar rekommenderar vi att de laddas till 80 procent till vardags och till 100 procent om man skall på en längre resa och behöver längre räckvidd. Sannolikt har vår digitala support tolkat det som att kunden kör en ren elbil i detta fall.

Laddhybriderna har ett jämförelsevis mindre och specialutformat batteri. Därför finns det inte heller någon möjlighet att justera laddmålet i MMI. Kunden kan därmed använda maximal kapacitet för att köra så mycket som möjligt i eldriftsläget. 

I MMI finns det dessutom möjlighet att antingen välja EV-läge, för eldrift tills den automatiskt övergår till bensindrift, alternativt Auto Hybrid som optimerar förhållandet mellan el- och bensindrift om man kör på en längre resa.”

Här kanske det behövs ett förtydligande i bilens manual så att man som bilägare vet hur man på rätt sätt kan nyttja bilens möjligheter så bra som möjligt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (11)

  • 16 mars 2023 Det är nog få som har…
  • 16 mars 2023 Fast det är ju inte bara…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.