Nästa artikel
Hur kan passageraren nödbromsa bilen?
Bilfrågan

Hur kan passageraren nödbromsa bilen?

Publicerad 27 februari 2023
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Sedan jag köpt en nyckellös bil med automatlåda har jag alltid undrat hur man stoppar bilen från passagerarsätet om föraren av någon anledning skulle "tuppa av". Att trycka på stoppknappen hjälper ej. Inte heller att aktivera handbromsen. Finns det något sätt att stanna bilen?

Anders Andersson

Svar: Vi ställde frågan till Mazda i Sverige och där svarar pr- och produktchef Johan Lagerström:

”Jag förstår frågan, det kan säkert kännas som man är lite maktlös i passagerarsätet exempelvis vid en första övningskörning.

Men det är helt riktigt, start/stoppknappen avaktiverar inte motorn vid körning på samma sätt som förr, när det fanns ett fysiskt nyckelvred, eftersom man inte vill att barn ska kunna stänga av tändningen och därmed aktivera rattlåset av misstag under körning.

Men det går faktiskt att aktivera en bromsfunktion med hjälp av knappen till den elektriska handbromsen, genom att dra knappen uppåt (som när man aktiverar den) och hålla i mer än tre sekunder. Då aktiveras bromsarna så att man på ett kontrollerat sätt kan få ner farten även från passagerarsätet.”

Från Transportstyrelsen och utredare Bo Nilsson får vi följande kommentar:

”En sådan funktion är inte något som är kravställt i dag – regelverket för bilar bygger på att föraren är tillgänglig och har kontroll över fordonet. Tittar man på detaljerna i några av de reglerade områdena så ska exempelvis parkeringsbromsen kunna aktiveras av föraren från förarplatsen, närmare än så beskrivs det inte. Stöldskyddet använder sig av begreppet nyckel men det är även möjligt med elektroniska lösningar som man kan ha i fickan. Dessutom möjliggörs snart även digitala nycklar i exempelvis mobiltelefoner.

Men på det här temat så finns det numer en möjlighet för bilar att ha en funktion som, väldigt förenklat, kör bilen åt sidan om föraren inte bedöms vara tillgänglig. Men det är en frivillig funktion och en del av resan mot mer automatiserade bilar.”

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 27 februari 2023 gmogmo, enligt reglerna ska…
  • 27 februari 2023 "Tittar man på detaljerna i…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.