Nästa artikel
Hur är det med elbilarnas klimatpåverkan?
Bilfrågan

Hur är det med elbilarnas klimatpåverkan?

Publicerad 23 februari 2023
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Att förbränningsmotorer påverkar klimatet är knappast någon nyhet. Men i drevet kring klimatfrågor lyckas man då och då tappa fokus. Har någon räknat på elbilens klimatpåverkan i drift under ett år?

Stefan Lundström

Svar: Ska man räkna elbilens miljöpåverkan under det första året så slår tillverkningen av batteriet hårt mot kalkylen. Mer korrekt blir det om man ser på klimatpåverkan under fordonets livscykel.

Polestar redovisade 2020 hur detta ser ut för elbilen Polestar 2. Man kom fram till att bilen under 20 000 mil står för 27–50 ton koldioxidekvivalenter, ett mått på utsläpp av växthusgaser. Siffran beror på vilken elmix bilen körs på och i beräkningarna antas att tillverkningen och omhändertagandet av den uttjänta bilen ska landa på 26 ton koldioxidekvivalenter, vilket kan jämföras med 18 ton för Volvo XC40 med bensinmotor.

Så i den bästa av världar, om Polestar 2 körs på fossilfri el under hela livstiden, så landar man på 27 ton. Med europeisk elmix: 42 ton. Med större batterier ökar förstås klimatpåverkan men den är ändå lägre jämfört med bensindrivna bilar. Nämnda Volvo XC40 landar på 58 ton.

Så elbilen är alltså betydligt bättre och nu vet vi att batterier förbättras och att exempelvis Northvolt kanske kan tillverka batterier nära på helt fossilfritt. Men frågan är hur många som kan köra på fossilfri el? Och även om man räknar på det mest klimatvänliga alternativet – 27 ton – så innebär det 135 gram koldioxid per kilometer. Elbilen har visserligen noll lokala utsläpp men klimatutsläpp är ju som bekant globala.

Ettårsperspektivet är lite missvisande eftersom elbilen oftast inte når "break even" första året. Att titta på klimatpåverkan under hela livscykeln är mer korrekt och något som alla biltillverkare borde uppge.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 28 februari 2023 J.L skrev: Problemet är att…
  • 25 februari 2023 Värt att beakta hela kedjan…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.