Nästa artikel
Hur är det med däckslitage vid regenerering?
Bilfrågan

Hur är det med däckslitage vid regenerering?

Publicerad Idag 5:00
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Vilket sliter mest på däcken – om man bromsar som vanligt eller använder regenerering så mycket som möjligt? Min återförsäljare påstår att jag ska undvika motorbromsning för att spara däck.

En annan viktig fråga – tänds bromsljusen när min bil bromsar vid regenerering? Jag har nämligen märkt när man ligger bakom en elbil så kan man ibland upptäcka att bilen bromsar in kraftigt, men jag ser inga bromsljus tändas.

Nicke

Svar: Jag uppfattar inte regenereringen som så kraftig att den skulle kunna ha större inverkan på däckslitaget än en vanlig inbromsning. Möjligen kan påverkan vid bakhjulsdrivning få en annan effekt, eftersom den mesta bromsverkan via färdbromsen ligger på framhjulen. Och vid halka kan man därför vid maximal regenerering på en bakhjulsdriven bil känna av tendens till sladd varför antisladdsystemet går in.

Att ständigt köra med max regenereringseffekt är inte optimalt eftersom man då begränsar bilens rullförmåga utan tillförd energi. En väl avvägd regenerering fungerar bra vid stadskörning. Men utanför samhällen, vid högre hastigheter och färre stopp är möjligheten till frirullning viktigare. Då är också möjligheten att ändra regenereringens intensitet med till exempel rattpaddlar ett praktiskt hjälpmedel.

Det finns en standard som alla elbilar måste följa och som avgör vid vilken retardation bromsljusen ska tändas.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.