
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: Jag äger en Volkswagen Passat Alltrack från 2012. När jag köpte bilen år 2021 hade den gått drygt 15 000 mil. I dag har den rullat cirka 19 500 mil.
Under de åren har bilen kostat mig drygt 90 000 kronor i service och reparationer. 25–30 000 av dessa kan man räkna bort i ”vanliga” servicekostnader, i mitt fall service vid 18 000 mil, kamremsbyte, vanlig oljeservice, bromsbelägg och så vidare.
Men resten ... I runda slängar har jag behövt lägga cirka 60 000 på brustna fjädrar, länkarmar, givare, dubbelmassesvänghjul med mera. Är detta rimligt för en begagnad bil eller har jag ett måndagsexemplar?
Johan
Svar: Det är klart att det känns tungt när reparationerna i genomsnitt under fem år ligger på ett tusen kronor per månad – plus vanlig service. Men det är en del av risken med att köpa begagnat. Man vet inte hur bilen har underhållits eller hanterats tidigare. Och även om tidigare ägare skött service och underhåll ”enligt boken” så kan man helt enkelt ha otur.
Dessvärre är brustna fjädrar inte helt ovanligt numera. Det beror troligen på allmänt sämre kvalitet.
För att få lite fakta kontrollerade jag vad bilägarna tycker i vår egen undersökning AutoIndex. 2023 skrev vi om vilka bilmodeller av årsmodell 2012–2015 som ägarna sätter högst.
Av totalt 20 modeller i mellan- och storbilsklassen hamnade Volkswagen Passat på plats 18. Det är i och för sig vad man kallar en attitydundersökning men det är ändå ägarnas åsikter.
Tyvärr finns inte längre statistik från bilbesiktningar, med svart på vitt om vad som ger anmärkningar och på vilka bilar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 2025-04-10 08:30 Alltracken fungerade normalt…
- 2025-04-09 16:39 2004 kom min morbror och…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.