På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: Det finns många rostskyddsföretag som utger sig för att vara seriösa. Det verkar vara en lukrativ bransch när man ser priserna som begärs. När jag nu ska rostskydda min Honda CR-V vill jag naturligtvis att det görs med bästa möjliga kvalitet och omsorg. Kommer rostskyddet att vara intakt under en garanti på tio år?
Hur kan jag bedöma om behandlingen från en viss rostskyddsfirma presterar i verkligheten och inte bara genom sin reklam? Gör Bilprovningen någon analys av rostskydd? Finns det någon som gör kvalitetsbedömningar? Jag har fått kostnadsförslag från 5 000 till 15 000 kronor för samma arbete och utförande. Är inte det konstigt?
Ola Oscarsson
Svar: Jag önskar verkligen att det fanns vägledande tester av rostskydd. Men det gör det inte. Jag har i alla fall inte hittat någon. Och det är ju svårt att åstadkomma eftersom facit inte visar sig förrän efter lång tid. Skyddets hållbarhet beror också till viss del på var man kör och hur bilen sköts.
Så det enda man kan bedöma innan är ju tillvägagångssätt, vilka moment som ingår gentemot kostnad. Jag vågar inte uttala mig om hur bra olika rostskyddsföretag verkligen är, eller hur deras garantier fungerar. Att en bil med bristande rostskydd från fabrik klarar sig längre efter att ha fått ett bra rostskydd råder däremot inget tvivel om.
Det är viktigt att skydda bilen så tidigt som möjligt. Korrosion börjar ju ganska omgående, även om det tar tid innan den upptäcks eller måste åtgärdas. Så på en äldre bil riskerar man ju spruta över begynnande rost – om den inte avlägsnas först. Utan att syre kommer åt den tar det förstås längre tid.
Sannolikt finns det mindre noggranna företag och andra som går mer grundligt till väga. Ett företag med lång historia borde vara säkrare. Men det här är ett lika osäkert ämne som kunskapen om lackskydd. De som har erfarenhet och är nöjda med en tjänst använder samma företag igen, annars aldrig mer.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 27 oktober 2023 Finns dagens bilar kvar i…
- 27 oktober 2023 Swenssons skrev: Honda har…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.