På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: Jag har en navigator från Becker i min Mercedes B180 2014 och har försökt uppdatera kartorna. Allt gick bra ända tills jag skulle betala. Jag följde noggrant alla instruktioner men när jag tryckte på ”enter” blev det bara ”error”. Vi ringde numret på Beckers hemsida och blev uppmanade att skicka ett mejl med uppgifter om problemet. Vi har mejlat vid fyra tillfällen men får inget svar.
Har även varit i kontakt med Hedin Mölndal, där bilen är köpt, som gav svaret att Mercedes numera inte installerar Becker i sina bilar och därför inte kunde hjälpa mig! Eftersom man vid uppdateringen uppmanas att ta bort de äldre kartorna för att ge plats har jag nu en icke fungerande navigator! Det måste finnas fler med samma navigator – hur löser jag problemet?
Bengt Nilsson
Svar: Det är inte säkert att navigatorn är installerad vid fabrik utan att det gjorts i efterhand hos den som sålde och levererade bilen. Men så vitt jag kan få fram så ska det gå att uppdatera via den kabel som medföljer navigatorn via hemsidan Harman Becker Shop. Man ska registrera bilens chassinummer och navigator.
Från Mercedes-Benz Sverige svarar man att om problemet gäller nedladdning från Becker så måste bilägaren kontakta Becker eftersom Mercedes-Benz inte tillhandahåller den tjänsten. Det bästa föreslås vara att köpa ett kort med navigationsprogramvara och stoppa in direkt i enheten.
Bilägaren har i skrivande stund fått kontakt med Harman Becker vilka föreslår att koppla ur brandväggen alternativt använda en annan internetuppkoppling. Den senare lösningen återstår att prova. Finns det läsare med tips?
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 19 december 2022 Håller med. Använder Waze…
- 18 december 2022 Jag tycker Waze är…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.