Nästa artikel
Gäller garantin vid försenad service?
Bilfrågan

Gäller garantin vid försenad service?

Publicerad Idag 5:00
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Jag är på jakt efter begagnad bil och har funderingar kring garanti (från tillverkaren) respektive försäkringsvillkor hos de olika bolagen i första hand när det gäller motor-/maskinskada.

Har noterat att de flesta bilar har en eller flera försenade servicestämplar. Ibland så lite som något tiotal mil och ibland flera hundra.

Hur ser försäkringsbolag och tillverkare på detta? Finns det någon typ av procentuell felmarginal som tolereras eller frånsäger de sig ansvaret omedelbart från första överskridna kilometern?

Känner att det är svårt att hitta information om detta, men att det är av mycket hög vikt vid köp av begagnad bil.

Ludvig

Svar:  Det finns ingen gemensam branschöverenskommelse om hur man hanterar övermil eller i tid försenad service. Där får man förstås också överväga huruvida rekommenderade tillägg, till exempel kamremsbyte, har utförts.

Samtliga biltillverkare som Vi Bilägare varit i kontakt med hävdar vikten av att hålla angivna intervall både då det gäller miltal och tid. Om man kört för långt eller är sen i tid med service så uppger en del importörer att garantin faller, andra att det finns en viss tolerans och/eller att det bedöms i det enskilda fallet.

Några få biltillverkare, exempelvis Ford, Volvo och Nissan, uppger en tolerans på en till två månader respektive 125 till 200 mil.

En artikel om synen på övermil hos såväl biltillverkare som försäkringsbolag finns här. Kolla i tveksamma fall med respektive tillverkare före köp.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.