På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: Tänkte bygga en fem meter lång båttrailer, inklusive dragdel. Om jag vill typbesikta en vagn för 80 km/tim – vilka krav ställs då? Hur mycket tryck/vikt per axel gäller?
Jag har sett ett flertal byggda med byglar två gånger två på varje hjulaxel, ser ej trafiksäkert ut i mina ögon! Vore tacksam för korrekt svar eller råd vart man vänder sig i frågan.
Lorre Johannes Itkonen
Svar: Det finns tyvärr ingen handbok för amatörbyggda släpvagnar som det gör för amatörbyggda fordon via SFRO, Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation. Därför finns heller inga enkla råd.
Du kan genom att söka på nätet på exempelvis ”Bygga eget släp” ändå få en hel del tips från självbyggare. Transportstyrelsens regler för fordonsslaget släpvagnar finns i ”TSFS 2013:63 Väg”.
Det finns så vitt jag kunnat se inga särskilda regler för just egenbyggda släpvagnar annat än att de ska uppfylla ovan nämnda regler. Och det kan ju vara nog så besvärligt med vissa komponenter. Därför används vissa komponenter från godkända vagntillverkare.
För att kunna registrera vagnen måste man först lämna in en byggbeskrivning som anger hur tillverkningen gått till och vilka delar som vagnen är tillverkad av, köpehandlingar för vitala delar som ram-material, axlar och påskjutsbroms. Om delar från ett komplett fordon använts behöver registreringsnummer eller annan uppgift om fordonets identitet finnas med på köpehandlingen.
Det är lämpligt, eller kanske nödvändigt, att kontakta besiktningsman där du tänkt registreringsbesikta vagnen, innan och under byggandet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 26 november 2023 Ja man får det men alla krav…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.