Nästa artikel
Falsk marknadsföring för räckvidden i Toyota bZ4X?
Bilfrågan

Falsk marknadsföring för räckvidden i Toyota bZ4X?

Publicerad 19 juni 2023
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Även i det senaste elbilstestet i Finland hamnar Toyota bZ4X mycket långt från den uppgivna räckviddssiffran. I det finska testet kom bilen 26 mil mot lovade 50, vilket nästan är en halvering och bilen hamnar på en bottenplacering igen.

På Toyotas hemsida säger man fortfarande att bilen kan köras över 50 mil. Frågan lyder: hur kan de få fortsätta ägna sig åt falsk marknadsföring? Speciellt med tanke på att de har andra problem, till exempel laddning över 80 procent.

Torsten

Svar: Det biltillverkarna är skyldiga att ange är förbrukningen enligt ett standardiserad test kallat WLTP. Och enligt WLTP är räckvidden för Toyota bZ4X mycket bra.

Jag var själv med på det första testet som Vi Bilägare utförde och noterade redan under de första milen att förbrukningen var oväntat hög. Den fyrhjulsdrivna versionen, som vi testade, kom bara 271 kilometer jämfört med angivna 415. I det senare testet som utfördes i samarbete med Norges Automobilforbund (NAF) rullade bZ4X med framhjulsdrivning 323 kilometer mot angivna 503.

I båda testerna handlar det ju om praktisk körning, helt skild från förhållandena vid WLTP-testet i laboratorium. Körningen i Norge innebar vintertemperatur, minus fyra vid starten och succesivt allt lägre temperatur, vid målet minus 19. Dit kom i och för sig inte bZ4X.

Varför just Toyota och några andra bilar hade ovanligt stor avvikelse mellan angiven och i våra tester uppnådd räckvidd är en viktig fråga. Både för WLTP och biltillverkarna. Som det nu ser ut kan inte konsumenterna lita på att WLTP-uppgifterna är jämförelsevis korrekta. Avvikelsen från angiven räckvidd i Norgetestet varierar mellan 10 och 36 procent, med 24 i medelvärde. Det är väl stora skillnader även i en praktisk jämförelse.

Frågan är om WLTP-uppgifterna ger tillräcklig vägledning för bilägare i norra Europa?

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (16)

  • 16 juli 2023 MC, det där är ju gamla…
  • 16 juli 2023 Toyota har blivit anklagade…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.