På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: Vi är inte lika inför lagen när det gäller bilbesiktningen. Har jag en tvåhjulsdriven bil testas bromsarna, man ser direkt avvikelse mellan hjulen. Är bilen däremot fyrhjulsdriven är det inte säkert att bromsarna testas.
Det beror helt på om besiktningen kan rulla alla axlar eller bara en. Är det en axel kan det vara otillåtet att köra bilen i bromstestaren. Det mest anmärkningsvärda är att samma bilmärke med exakt samma bromssystem har olika regler för olika modellbeteckningar, exempelvis Audi A4 och A5. Statistiken visar att just bromsarna är det som får mest anmärkningar och då kontrolleras ju inte ens alla bilar. Varför tar ingen detta på allvar?
Anders Olofsson
Svar: Så här svarar Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen:
”Vi ska/får endast utföra rullbromsprov på bilar som får köras i bromsprovare. Dessa uppgifter inhämtas av besiktningsbranschen med hjälp av biltillverkarna. Således utför vi rullbromsprov endast på bilar som får köras i rullbromsprovarna, framför allt för att undvika skador i drivsystemen.
På bilar som inte får köras i rullbromsprovare utförs kontroll av effektivitet genom retardationsmätare eller via prov på markerad bromssträcka. Vi använder den utrustning som Transportstyrelsen föreskriver.”
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.