Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag har en Volvo V70 2.0F -09 som är en alldeles utmärkt bil. Men vem har ansvaret för konstruktionen av vindrutetorkarna?
Den vänstra (framför föraren) går ju inte att fälla upp när torkarbladen står i viloläge utan att stöta emot motorhuven!
En vanlig åtgärd på vintern är att jag brukar fälla upp torkarbladen när jag förväntar mig snöfall eller frost på morgonen när jag ska ha bilen. För att detta ska fungera på V70 2.0F så måste man stanna torkarna (motorn) i ett läge mitt på vindrutan för att kunna fälla upp båda torkarna utan att de tar i motorhuven.
Och vad gör man när man kommer ut på morgonen och bilen är nedsnöad eller nedisad? Jo, man startar bilen medan man sopar av snön eller skrapar bort isen. Torkarna startar och då tar vänster torkare i motorhuven! Har ingen motorjournalist upptäckt detta?
Och ännu mer oroväckande, tydligen ingen på Volvo heller. Eller har jag totalt missuppfattat något?
John-Åke Johansson, Fors
SVAR:
Visserligen är Volvo tillverkad i Sverige men snö och is är ett problem som bara förekommer på några få marknader.
Volvo är inte ensamt om placeringen av vindrutetorkare under huvens kantlinje, vilket har gjorts för att förbättra aerodynamiken och därigenom sänka bränsleförbrukningen.
Ofta är detta kombinerat med elektrisk uppvärmning av området i vindrutan där torkaren parkeras. Tydligen är det inte fallet på din Volvo.
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Trodde de flesta använde sig av elektrisk uppvärmning av torkarna nuförtiden. Till och med KIA använder sig av denna lösning. Volvo måste helt enkelt glömt att ta upp frågeställningen vid konstruktionsarbetet.
Ställ torkarna i "serviceläge". Då ställer sig torkarna rakt upp och man kan fälla dessa som man vill. Det finns information om detta i instruktionsboken. Har för mig att det var någon som skrev om något liknanmde för något år sedan. På VAG drar man ned torkarspaken när man stängt av bilen så åker torkarna vackert upp i serviceläge.
Nu brukar inte elektrisk uppvärmning räcka för att tina isblock blixtsnabbt på morgonen...plus att behöva komma ihåg att ställa torkarna i "serviceläge" känns ju rätt larvigt...
Synd att Volvo inte fattat detta, då de huserar i ett "vinterland".
Jag tycker faktiskt att det fungerar utmärkt. De flesta har kupevärmare och när man ställer torkarna i serviceläge kommer dessa högre upp på rutan vilken resulterar i att torkarna tinar ganska snabbt när värmen sprider sig i kupen. Iaf mycket snabbar än när de ligger i nederkant av rutan dit nästan ingen värme kommer.
Det roliga är att även med dieselvärmare så tinar inte torkarna på min v50. Varmluften från utblåsen når inte nederdelen av rutan. Komiskt pinsamt av en volvo.
Konstigt om inte en ny Volvo har uppvärmning av vindrutetorkarna/framrutan då både min Lexus-02:a har detta standard och min tjejs gammla Toyota Carina2-från 1988(!) har eluppvärmd framruta som tinar vindrutetorkarna...
Efter att du stängt av bilen, men har nyckeln kvar i panelen, så håller du vindrutetorkarspaken uppåt i någon sekund så ställer sig torkarna upp på rutan.
Självklart går det att fälla upp vindrutetorkarna. Det framgår av bilens instruktionsbok hur man gör.
Med vänlig hälsning
Bo Larsen
Presschef Volvopersonbilar Sverige
Volvo har sådan enorm värme som std att dom inte behöver några eltillsatser på framrutan. -35 och det går att sitta i T-shirt. //Lulen
RTFM
Undrar varför man överhuvudtaget bryr sig om att producerar och skicka med en instruktionsbok
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.