På besiktningen gäller samma mönsterdjup på vinterdäck som sommardäck, konstigt nog.
”Vilket mönsterdjup måste jag ha för att få bilen godkänd vid besiktningen?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag ska åka och besikta om några dagar och har vinterdäck på bilen. De är emellertid ganska slitna. Vilket mönsterdjup måste jag ha för att få bilen godkänd vid besiktningen?
Erik
Svar:
Vinterdäck ska ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter (och sitta på mellan 1/12 och 31/3) men av någon anledning kontrolleras detta inte vid besiktningen. Där gäller mönsterdjupet 1,6 millimeter, precis som för sommardäck. Mönsterdjupet mäts på slitbanans huvudmönster inom de mittre tre fjärdedelarna och oavsett vilket typ av däck som sitter på bilen. Det är dock inte tillåtet att blanda sommar- och vinterdäck.
Även om bilprovningen godkänner ett mönsterdjup på 1,6 millimeter så kan det bli böter på 1 200 kronor om polisen finner att däcken har för dåligt profildjup för väglaget.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Borde besiktningen vara strängare i sin kontroll av mönsterdjup på vinterdäck?
Fråga:
Jag ska åka och besikta om några dagar och har vinterdäck på bilen. De är emellertid ganska slitna. Vilket mönsterdjup måste jag ha för att få bilen godkänd vid besiktningen?
Erik
Svar:
Vinterdäck ska ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter (och sitta på mellan 1/12 och 31/3) men av någon anledning kontrolleras detta inte vid besiktningen. Där gäller mönsterdjupet 1,6 millimeter, precis som för sommardäck. Mönsterdjupet mäts på slitbanans huvudmönster inom de mittre tre fjärdedelarna och oavsett vilket typ av däck som sitter på bilen. Det är dock inte tillåtet att blanda sommar- och vinterdäck.
Även om bilprovningen godkänner ett mönsterdjup på 1,6 millimeter så kan det bli böter på 1 200 kronor om polisen finner att däcken har för dåligt profildjup för väglaget.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Borde besiktningen vara strängare i sin kontroll av mönsterdjup på vinterdäck?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att man inte i normalfallet får blanda sommar och vinterdäck, ja det kan jag förstå.
Men hur många har vinterdäck som reservhjul, vintertid?
Måste finnas undantag för detta?
Besiktningen behöver inte kolla mönsterdjup.
Anledning. Jo, de däck som sitter på vid besiktningen behöver inte vara de som man senare kommer att köra med.
Finns de som har sina "original-fälgar" bara för besiktningen, sedan åker special-fälgarna på.
Jag har gjort det, och jag vet många andra som gjort det.
Gäller både bil och MC.
Eller varför inte låna ett par bra däck av grannen, för att sedan sätta på sina gamla slitna däck igen.
Finns hur många sätt som helst för att kringgå en sådan kontroll, så varför lägga tid på det.
Ett vinterdäck med 1,6 mm är sedan länge endast användbart till en barngunga... Gäller för all del även ett sommardäck, i alla fall i min bok!
frågeställaren kör omkring på ganska slitna vinterdäck, som han själv uttrycker det, hur tänker hen?
hur säkert känns det ?
Ja "PNI",..det finns undantag för reservdäck! Du blir inte bötfälld för att du kör närmaste väg till en däckverkstad med ett sommardäck/nödhjul efter en punktering. Om du däremot har en extrem otur och blir stoppad utav SAMMA Polis två gånger med samma felaktiga hjul så är jag inte lika säker på hens tålamod.
Förstår inte varför man försöker komma undan med minsta möjliga marginal på sin bästa livförsäkring...? Är däcken för slitna, köp nya! Jag förstår att alla inte har massor av pengar att kasta på bra däck. Men vinterdäck som är helt slut är aldrig bra för någon. Inte för folk i bilen och definitivt inte för alla andra som han utsätter för fara i sin omgivning. Vinterdäck är det sista jag skulle tumma på.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.