Frågeställaren såg den här skapelsen i Georgien och undrar vad det kan vara för bil.
"Inne på gården fanns en konstig bil. Den hade en 2-cylindrig motor, troligen luftkyld. Jag undrar varifrån denna bil kommer?" Vi Bilägare svarar
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vi var en grupp från Örebro som reste till Georgien i våras och tog rast på en privat rastplats i en by som heter Nukriani. Inne på deras gård fanns en konstig bil. Den hade en 2-cylindrig motor, troligen luftkyld. Jag undrar varifrån denna bil kommer.
Håkan Jönsson
Svar:
Dessvärre finns ingen på redaktionen som sett någon liknande bil. Det är antagligen ett hemmabygge, designat och ihopsvetsat av en okänd bilkonstnär. Men någon läsare kanske kan sprida lite mer ljus över den mystiska vagnen?
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du någon aning om vad det kan vara för bil?
Fråga:
Vi var en grupp från Örebro som reste till Georgien i våras och tog rast på en privat rastplats i en by som heter Nukriani. Inne på deras gård fanns en konstig bil. Den hade en 2-cylindrig motor, troligen luftkyld. Jag undrar varifrån denna bil kommer.
Håkan Jönsson
Svar:
Dessvärre finns ingen på redaktionen som sett någon liknande bil. Det är antagligen ett hemmabygge, designat och ihopsvetsat av en okänd bilkonstnär. Men någon läsare kanske kan sprida lite mer ljus över den mystiska vagnen?
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du någon aning om vad det kan vara för bil?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det ser ut att ha varit en Citroen 2CV från början.
Kina är fullt av märkliga bilmodeller, så min gissning är en kinesisk bil. Inte så gammal, utan den står nog där den står pga kvalitetsbekymmer och brist på reservdelar (finns ens fabriken kvar?)
Ingen kines utan mer troligt en sent tillverkad SMZ cycle-car eller en modifierad SMZ S3A.
Invalid bil typ, motor: IZH-P3 Luftkyld tvåtakt 18hk.
Det finns en uppsjö obskyra bilar i Sovjet, tror inte helt att de hade koll på allt som tillverkades eller hur o var och dessutom så hattades det enormt med produktionerna, ett fåtal av en serie/modell och så fick de order uppifrån att avsluta och gå över på annat projekt eller bara typ...lägga ned, en del helt vettiga bilar i klass med våra här i väst dog ut på det viset medan att andra i våra och även i deras ögon mycket sämre fordon ställdes i favör som märket Lada/VAZ. Snacka om ett korrupt system.
Nu är det definitivt en handbyggd bil tillverkad i det forna Sovjet. Tak delen med stolpar och fönster är ifrån en Mini-Valga (Мини-Валга) 1978-1978. Troligen så fortgick en tillverkning av Valga även efter utom statens vetskap då det rådde en skriande brist på fordon och en obefintlig kontroll av dem.
Det var väl inte så länge sedan som man kunde köpa en ny rysk motorcykel med pengar rakt i näven på någon i en tillverkning som officiellt var nedlagd.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.