Nästa artikel
Bilfrågan: Vilken service ska jag ge min Fabia?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilken service ska jag ge min Fabia?

Publicerad 12 september 2018
Frågeställaren äger en Skoda Fabia från 2006 med 34.000 mil på mätaren och vill nu göra en helservice.
”Vill gärna göra en helservice. Vilka delar av bilen måste undersökas?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Har en gammal Skoda Fabia från 2006. Bilen har gått 34 000 mil. Jag vill gärna göra en helservice på bilen. Undrar vilka delar av bilen som måste undersökas? Bilen fungerar felfritt.
Soheil

Svar:
Du har en viss hjälp av senaste besiktningsprotokollet från den årliga besiktningen. Där kan du se om några noteringar gjorts, eller du kanske fått tips och information som lämnats muntligt, om du själv besiktigat bilen. Det gäller främst miljö- och säkerhetskomponenter. Hur ser senaste serviceprotokollet ut? Finns där anmärkningar på åtgärder som anses vara lämpliga. Sedan kan man ha olika uppfattningar – antingen väljer man så billig service som möjligt, eller så vänder man sig till auktoriserad verkstad och kanske får en programuppdatering. Men det är inte säkert att du får mer valuta för pengarna än hos en allbilverkstad som har rätt kompetens. 
För övrigt räcker det med att bilmekanikern gör de kontroller och det underhåll som krävs vid miltalet. Möjligen måste du kolla om och när kamrem och bromsvätska bör bytas. Bromsdetaljer har redan besiktigats och ska ses över vid servicen. 
Ibland krävs att man ber om rostskyddskontroll för att ”garantin” ska gälla. Men då krävs att de gjorts tidigare. Och det är heller ingen idé att göra mer än serviceintervallet rekommenderar eller bilens skick kräver.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-09-12 07:47
erikivan72

Med en sådan långmilare är det inte värt att ta den till en Skoda-verkstad. Välj något billigare alternativ, exempelvis Mekonomen. Garantier på bilen existerar i praktiken inte, så det kan du också glömma.

#2 • Uppdaterat: 2018-09-12 07:49
Klarsynt

Byt motorolja, filter med mera. Inget annat. Kanske växellådsolja. Och gör det där det är billigast.

#3 • Uppdaterat: 2018-09-12 09:01
saabnisse

Ja gör som Klarsynt skriver och kom ihåg att kolla när kamremmen byttes, det är väldigt sällan remmens tillstånd kan avgöras med en okulärbesiktning.
Glöm inte luftfilter och kupe´filter. Byt kylarvätska om det inte är gjort på länge och kolla vattenhalten i bromsoljan och byt om det behövs,

#4 • Uppdaterat: 2018-09-12 09:10
LennartJ

Det är en myt att den billigaste är billigast. Ta en som du har förtroende för. Inte bara den som är billigast.
Råkade själv ut för det en gång för länge sedan, skulle byta koppling. Fick ett pris som var hälften av vad märkesverkstaden skulle ta.
Strax började det ringa, han var tvungen att byta en sak till. Detta fortsatte, och när bilen var klar var kostnaden samma som för märkesverkstaden.
Gör aldrig om detta igen.

#5 • Uppdaterat: 2018-09-12 09:20
saabnisse

LennartJ, mycket beror ju på vad man kan göra själv.
En service där inga delar behöver bytas klarar de flesta som har lite mek,kunskaper om de nu inte är rädda för att skita ner sig.

#6 • Uppdaterat: 2018-09-12 11:50
Svenne60

Det här är enkelt att svara på, byt motorolja oftare än rekommenderat, byt växellådsolja om det ännu inte är gjort under bilens livslängd, byt bromsvätska och kylarvätska enligt rekommendation. Var noga med kamremsbyte om sådan finns. Sedan bör man titta på bromsbelägg om de inte är bytta på länge, samt lyssna efter ev. missljud. Frågan om rostskyddsbehandling kan tillkomma men inte på en Fabia som har gått hela 34-tusen mil. Men om man inte ska satsa så speciellt på en sådan här långmilare, byt bara motorolja och kontrollera trafiksäkerhetsaspekter som bromsar.

#7 • Uppdaterat: 2018-09-12 16:33
jete

Vi har ju bilprovning i Sverige, de kollar det som är viktigt, men håll koll på rembyte själv. Har du aldrig bytt bromsvätska så gör det nu, oljan brukar bli mörk och tjock, speciellt ute i hjulcylindrarna. Annars är det ingen ide att byta bromsvätska, den är hygroskopisk och drar till sig vatten igen direkt som ny i behållaren. Glycol var 6:te år.

#8 • Uppdaterat: 2018-09-12 18:10
mso 1000

23 år gammal och 36000 mil.
Lite täta olja och filterbyten och kör tills du hör något eller besiktningen säger något.
Och lär dig byta olja skälv om du inte redan gör det.
Lite tur och du kör billigt i 5 år till.

Ha koll på om det är kamremsbyte.

Risken med verkstad är att dom tycker du måste byta grejer för 14581:- i förtid.

Och bor du i storstads regionen kommer dom att lura sv dig pengarna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.