"Jag har köpt en Mercedes C280 från 2008 som jag vill sköta på bästa sätt. Vilken olja ska jag välja och hur ofta ska jag göra oljebyte?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har köpt en Mercedes C280 från 2008 som jag vill sköta på bästa sätt. Vilken olja ska jag välja och hur ofta ska jag göra oljebyte? Bilen är utrustad med automatlåda, den har i dag gått 9 000 mil är årligen servad på märkesverkstäder. Jag kör mest inne i stan och bilen står i varmgarage på jobbet och i varmgarage hemma. Snittsträckan som jag kör är kanske tre kilometer innan motorn slås av igen med en snitthastighet på 20 km/tim. Kör totalt cirka 1 300 mil per år, varav 1 000 av dem är korta sträckor med mycket start och stopp.
Andreas Ödman
Svar:
Enligt gällande serviceplan för kundens bil ska motoroljebyte ske vid 25 000 km/12 mån. Ett oljebyte för automatväxellådan ska ha gjorts vid 50 000 km eller på tredje året. Korrekt motoroljekvalité bör uppfylla MB 229.5, eller minst MB 229.3. Om kunden har mycket korta körsträckor med upprepade kallstarter dagligen rekommenderas att man regelbundet kör bilen driftsvarm på till exempel motorväg under några mil för att kondensera bort bränslerester i motoroljan alternativt att man gör ett motoroljebyte mellan servicetillfällena.
Fredrik Wahrolén, Mercedes-Benz Sverige
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Fråga:
Jag har köpt en Mercedes C280 från 2008 som jag vill sköta på bästa sätt. Vilken olja ska jag välja och hur ofta ska jag göra oljebyte? Bilen är utrustad med automatlåda, den har i dag gått 9 000 mil är årligen servad på märkesverkstäder. Jag kör mest inne i stan och bilen står i varmgarage på jobbet och i varmgarage hemma. Snittsträckan som jag kör är kanske tre kilometer innan motorn slås av igen med en snitthastighet på 20 km/tim. Kör totalt cirka 1 300 mil per år, varav 1 000 av dem är korta sträckor med mycket start och stopp.
Andreas Ödman
Svar:
Enligt gällande serviceplan för kundens bil ska motoroljebyte ske vid 25 000 km/12 mån. Ett oljebyte för automatväxellådan ska ha gjorts vid 50 000 km eller på tredje året. Korrekt motoroljekvalité bör uppfylla MB 229.5, eller minst MB 229.3. Om kunden har mycket korta körsträckor med upprepade kallstarter dagligen rekommenderas att man regelbundet kör bilen driftsvarm på till exempel motorväg under några mil för att kondensera bort bränslerester i motoroljan alternativt att man gör ett motoroljebyte mellan servicetillfällena.
Fredrik Wahrolén, Mercedes-Benz Sverige
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lösningen är att byta jobb så sträckan dit blir längre! ;)
Nu vet vi ju inte hela anledningen till att ts åker bil, han kanske är tvungen av olika anledningar.
Däremot är det väl inte riktigt rätt bil för den typen av körning, här borde ju en elbil vara perfekt.
Men det är ju det här med inköpspriset förstås!
Det är nog vettigt att byta olja två ggr om året med den här körningen.
3km i snittkörsträcka?
Stackars bil..
Jag hade slutet 70-talet monterat in en färddator i bilen. (Bakhjulsdriven)
Hade då 45km landsväg till jobbet, Gick två bussturer/dag, en kl10, retur kl14, de passade liksom inte..
Det visade sig att normal bränsleförbrukning nådde vid 20-25km körning, då var bil+drivlina varma
Två byten/år är nog att rekommendera vid så korta körningar.
Så här är det många som använder sina bilar. Dagis, skolan, jobbet, gymmet, buspalatset, affären o.s.v. Om man som i det här fallet har en bensinmotor som lätt hinner upp i full arbetstemperatur på de 6 minuter det tar till jobbet, åtminstone om han använder motorvärmare året runt, så kan det väl till nöds gå med ett extra oljebyte.
Men tänk vad många som tror att det fungerar med en dieselmotor och samma körmönster och inte har en tanke på att använda dieselvärmaren före start. Då blir förutom bilens inköpspris underhållskostnaden riktigt hög när partikelfiltret blir fullt av sot och efter några regenereringar på verkstad, filtret ändå måste bytas ut.
Jag skulle ha sagt: en 5W-40 helsyntetisk motorolja. Den uppfyller alla krav (med råge) som moderna bensinmotorer kräver. Eftersom bilen står i varmgarage blir motorn (den är en bensinare) genomvarm på nolltid (speciellt en automat där momentomvandlaren belastar motorn även vid stillastående (=mer värme bildas), inga bränslerester eller kondens är kvar efter den aktuella körningen, även om den är förhållandevis kort.
Även om bilen står i varmgarage och kanske har en temperatur på +20° så är det rena kylskåpet för bilmotorn. Normal arbetstemperatur ligger på runt 90° i olja och vatten. Då tycker bilen att det är rätt lagom....
Tror inte olja är ditt största problem. Byt olja enligt tillverkarens rekommendationer.. Men 3km är alldeles för kort. En bil hinner inte bli varm, än mindre genomvarm på 3km. 3km kan du lika gärna ta cykeln. Bilen måste andas ut emellanåt, bli genomvarm och gärna få sig en ordentlig gasfot och broms då och då.
3km till jobbet är väl arketypen av bilism som borde försvinna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.