Nästa artikel
Bilfrågan: Vilken låda har min Skoda?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilken låda har min Skoda?

Publicerad 17 april 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
”Är det den som hade många problem i början, där Skoda och VW tvingades återkalla många bilar?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Min Skoda Roomster från 2009 har DSG automatväxel, men vilken sort? Är det den som hade många problem i början, där Skoda och VW tvingades återkalla många bilar? Om denna växellåda har hållit flera tusen mil, kan den förväntas gå fri från problemen?
Bertil Egerö
 
Svar:
Osvuret är tyvärr bäst! Det har varit vissa smärre problem både med den sexväxlade, men kanske framför allt den sjuväxlade DSG-lådan DQ200 på de första årsmodellerna. Den senare har torrlameller och problemen är i huvudsak kopplade till körprofil, hävdar Skoda, där många start/stopp och stor andel stadskörning givit problem. DQ200 har då blivit överhettad. Ett lamellbyte är en dyrbar affär. Men växellådan har successivt uppdaterats sedan introduktionen.
Uppfattningen om DSG skiljer sig också markant om vi ska döma efter reaktioner från läsekretsen. Många är mycket nöjda med hur växellådan fungerar, andra tycker den har abrupt ingrepp, så det är också upp till var och en hur man själv uppfattar egenskaperna – precis som med mycket annat.
Vi Bilägares långtestbil 2014, Skoda Octavia med sjuväxlad DSG, började krångla redan efter 2 400 mil vilket slutade med ”byte av koppling”. Ägarnas erfarenheter skiftar också. 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du kört en bil med DSG-lådan som nämns och vad tyckte du?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-04-17 08:10
Klarsynt

Växellådsrenoveringar är inga billiga grejer. Men har den hållt såhär långt så kanske den fortsätter hålla. Det är ju en till åren kommen bil, tillika, så kör så länge det går, vet jag, och oroa sig inte. Det som sker, det sker, oavsett hur mycket du ber. Ett oljebyte vid 15- 20.000 mil (eller tidigare om du kör tunga släp och liknande) kan faktiskt både förlänga livstiden och få lådan att kännas som ny.

.

#2 • Uppdaterat: 2019-04-17 08:29
hultarn

Klarsynt: Oljebyte? Men den har ju torrlameller?

#3 • Uppdaterat: 2019-04-17 09:05
StarClass

Mitt råd är att hålla sig långt från VAG-bilar med dubbelkopplingslåda fram tills åtminstone 2017. De är inte särskilt bekväma att köra och det är ju det som ska vitsen med en automatlåda, att det ska gå mjukt och sofistikerat. Samt att många upplevt väldigt dyra problem med lådorna eftersom VW gärna hävdar att det beror på användarfel och inte konstruktionsfel.

Vill du slippa problem med automatlåda så ska du i första hand välja ett annat märke. Det är i princip bara VW som inte klarat av att konstruera dubbelkopplingslådor som håller för normalt bruk. Och andra märken finns det ju som bekant ett gott utbud av.

#4 • Uppdaterat: 2019-04-17 12:38
Klarsynt

@hultarn

Har den? Torra lameller? Oj, ja då får man väl fylla på olja då ;)

.

#5 • Uppdaterat: 2019-04-18 09:35
FXX

Jag är skitnöjd med min DQ250, helt underbar låda!
Att DQ200 är en billigare låda både i konstruktion och hållbarhet är väl ingen hemlighet. Att ligga och slira i en bilkö eller backa med släpkärra/husvagn borde vara förbjudet med dessa. Effekten blir ju samma som när Berit 87 ska försöka krypköra med sin manuella låda, dvs. kopplingen brinner upp.
Självklart innehåller en DSG växellådsolja, eller tror ni att lådans kugghjul är smorda med fett? :)
Skillnaden mellan DQ200 och övriga är att själva kopplingarna i 200'an inte ligger i oljebad, precis som en manuell kopplingslåda. Dom andra har kopplingarna liggande i oljebad vilket kyler lamellerna och bidrar till betydligt mindre slitage när kopplingarna arbetar.
Det som dom blöta kopplingslådorna främst har som akilleshäl är mekatronikenheten, den som sköter växlingarna. Men det är ju inget konstruktionsfel utan en slitagegrej. Kör man 10.000 mil stadskörning som taxi så växlar lådan 1000-falt fler gånger än en bil som körs normalt med blandad körning. Så ur den aspekten ser jag inte det som konstigt att mekatroniken ger upp i förtid på vissa bilar.

#6 • Uppdaterat: 2019-04-18 19:28
humor

Skodas lådor är inte silkeslena men tillräckligt bra. Det finns värre saker att oroa sig för.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.