På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en gammal ”Grålle” från 1964. Den går utmärkt, eftersom jag använder det som ibland kallas ”båtdiesel”. Frågan kan ju för övrigt även gälla gamla dieselbilar.
Hur gör vi nu när inblandningen av fossilfria delar ska öka i stor mängd? Jag kan ju inte använda ”vanlig” diesel nu, och kommer ”ren” diesel att finnas framöver? Jag vill ju inte skrota en fullt fungerande traktor.
Bertil Edin
Svar:
Det är riktigt att den fossilfria andelen i dieselbränsle redan är ansenlig och kommer att öka. Målet är ju helt fossilfria bränslen, vare sig vi menar bensin eller diesel. OKQ8 GoEasy diesel innehåller 20 procent fossilfritt och GoEasy diesel extra 40 procent fossilfritt, varav max 7 procent RME, bland annat för att uppfylla dieselnormen EN 590. För sjömackar ska det enligt uppgift fortfarande finnas OKQ8 Diesel Marine, också den med 20 procent fossilfritt, men inte med RME, som är mer känsligt för påverkan av vatten.
På olika trådar på internet framgår att en del kör traktorer på såväl helt fossilfria HVO100 som på RME. Men det gäller nog med lite modernare motorer byggda för bränslet, i vart fall då det gäller RME. Och det görs i många fall på eget bevåg.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Kommentarer till artikeln (14)
- 7 november 2021 Jo, så var det nog, christer…
- 7 november 2021 Pi skrev: Grålle är för mig…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.