”Vilken bil ska jag köpa som samtidigt är billig i drift men ändå relativt driftsäker och får kosta 15–25.000?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har på grund av ändrade förhållanden tyvärr inte längre råd med nuvarande bil, en Mercedes kombi E320 4Matic från 1999, som drar alldeles för mycket... Tror inte jag får mer än 15.000 för den. Vilken bil ska jag köpa som samtidigt är billig i drift men ändå relativt driftsäker och får kosta 15–25.000? Då ekonomin för lagningar också kommer att vara starkt begränsad vill jag känna mig någorlunda trygg. Och hunden kan sitta i baksätet i värsta fall.
Matts Eklund
Svar:
Det är ingen alldeles enkel situation. När man haft en bil länge så vet man vad man har, men man vet inte vad man får. Jag menar att du väl vet vilket skick din nuvarande bil är i. Men att köpa en äldre begagnad bil är lite av hasard. Jag gick in på www.blocket.se för att se hur marknaden ser ut för bilar i det prisspannet. Det finns en hel del, faktiskt. De flesta bilar i den prisklassen ligger omkring 20 000–25 000 mil. Men man hittar också många välkända långmilare, typ Volvo V70 och Saab som rullat 35 000–40 000 mil. Där når många komponenter gränsen för sin livslängd, beroende på kvalitet och skötsel. Å andra sidan kan en bil som gått många mil men fått rätt underhåll och där slitdelar bytts i tid ha långt kvar. Så det är inte bara körsträcka som avgör. Du måste främst gå på bilens skick och kolla hur den har underhållits. Har kamrem/kamkedja bytts, eventuell automatlådas olja bytts? Har serviceintervall följts? Jag skulle hålla mig till så enkla versioner som möjligt: basmotor, manuell växellåda, basutrustning och så långt som möjligt kolla skick. Försök sondera om senaste ägaren vårdat och skött bilen förståndigt. Men du behöver också lite tur!
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Fråga:
Jag har på grund av ändrade förhållanden tyvärr inte längre råd med nuvarande bil, en Mercedes kombi E320 4Matic från 1999, som drar alldeles för mycket... Tror inte jag får mer än 15.000 för den. Vilken bil ska jag köpa som samtidigt är billig i drift men ändå relativt driftsäker och får kosta 15–25.000? Då ekonomin för lagningar också kommer att vara starkt begränsad vill jag känna mig någorlunda trygg. Och hunden kan sitta i baksätet i värsta fall.
Matts Eklund
Svar:
Det är ingen alldeles enkel situation. När man haft en bil länge så vet man vad man har, men man vet inte vad man får. Jag menar att du väl vet vilket skick din nuvarande bil är i. Men att köpa en äldre begagnad bil är lite av hasard. Jag gick in på www.blocket.se för att se hur marknaden ser ut för bilar i det prisspannet. Det finns en hel del, faktiskt. De flesta bilar i den prisklassen ligger omkring 20 000–25 000 mil. Men man hittar också många välkända långmilare, typ Volvo V70 och Saab som rullat 35 000–40 000 mil. Där når många komponenter gränsen för sin livslängd, beroende på kvalitet och skötsel. Å andra sidan kan en bil som gått många mil men fått rätt underhåll och där slitdelar bytts i tid ha långt kvar. Så det är inte bara körsträcka som avgör. Du måste främst gå på bilens skick och kolla hur den har underhållits. Har kamrem/kamkedja bytts, eventuell automatlådas olja bytts? Har serviceintervall följts? Jag skulle hålla mig till så enkla versioner som möjligt: basmotor, manuell växellåda, basutrustning och så långt som möjligt kolla skick. Försök sondera om senaste ägaren vårdat och skött bilen förståndigt. Men du behöver också lite tur!
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.