Frågeställaren är på jakt efter en dragbil som är billigare i drift än Audi A6 quattro.
”I dagsläget så blir det dyra bensinräkningar, hög försäkring och skatt. Kan ni ge tips på en mer ekonomisk bil ” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Kan ni ge tips på en mer ekonomisk bil än den Audi A6 2,4 Quattro jag har? I dagsläget så blir det dyra bensinräkningar, hög försäkring och skatt. Jag vill gärna ha en fyrhjulsdriven bil som är bra dragbil och inte så dyr.
Moa
Svar:
Det finns många bilar som är mer ekonomiska att hålla igång än din A6 Quattro. Kolla på Blocket där det finns runt 20 000 begagnade fyrhjulsdrivna bilar till salu. Det är bara att välja vilken prisklass du tänker dig. Ett tips är Skoda Octavia 4X4 som brukar ligga förmånligt till i pris.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du några bra tips på bilar till frågeställaren?
Fråga:
Kan ni ge tips på en mer ekonomisk bil än den Audi A6 2,4 Quattro jag har? I dagsläget så blir det dyra bensinräkningar, hög försäkring och skatt. Jag vill gärna ha en fyrhjulsdriven bil som är bra dragbil och inte så dyr.
Moa
Svar:
Det finns många bilar som är mer ekonomiska att hålla igång än din A6 Quattro. Kolla på Blocket där det finns runt 20 000 begagnade fyrhjulsdrivna bilar till salu. Det är bara att välja vilken prisklass du tänker dig. Ett tips är Skoda Octavia 4X4 som brukar ligga förmånligt till i pris.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du några bra tips på bilar till frågeställaren?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dacia Duster om 1500 kg i dragvikt räcker...
Sen har farhågorna mot elektronik alltid funnits, minns när elhissar, elspeglar, farthållare, AC m.m. började komma som standard på vissa bilar i början av 80-talet, företrädesvis på japanare.
Då var många skeptiska mot dessa elgrejer på billiga asiatiska bilar som garanterat skulle börja krångla efter bara några år, idag reflekterar vi inte över detta utan skepticismen gäller hela tiden det nya, eller snarare rädslan för det okända.
Många betraktar idag ett nytt tillval som en onödig pryl med tveksamt användningsområde, för att om några år se det som en självklar standard, då har det ju kommit något nytt påfund att ängsla sig över eftersom bilindustrin befinner sig i en ständig utveckling gudbevars.
Som frågan är ställd tycker jag frågeställaren allvarligt bör överväga att gå över till en bil som går på diesel istället för bensin. Dessutom är skatten på bränslet lägre och just nu är också priserna på bensinstationerna lägre för diesel. Dieselmotorer är normalt utmärkta dragarare då dom är starka från låga varv och inte ökar förbrukningen lika mycket som bensinmotorer vid last.
Det saknas rätt mkt information för att kunna hjälpa Moa med bilval.
Saker som..
* Hur många mil som körs per år?
* Vad är det som Moa ska dra?
* Köpte hon den nuvarande bilen ny? (Värdetapp om hon ska sälja den och köpa en begaggnad billigare bil)
* Miljöaspekten, bor hon t.ex. i storstad?
* Tillgång till verkstäder på orten (skönt att slippa åka 10 mil för service)
* Behov av lastutrymme?
* Varför vill hon ha 4x4?
* Ny eller begköp?
osv osv osv.....
Det är väl få bilar som ger så lite valuta för bränslemängden som en Audi A6 2,4 quattro. Det mesta som monterats i en bil är bättre.
Jag säger tvärtom mot dagens mode: Köp en bil som är lätt (jag vet att det är osäkert med alla 2 tons klumpar i närheten) då drar den lite bränsle och skatten blir låg. Köp inte större bil än du behöver. Köp inte fyrhjulsdrift, det gör bara saker dyrare. Köp inte SUV, det är opraktiskt och drar mer bränsle.
Japsen har fel när det gäller Octavia (gen 3), min kostade 2148 kr för de första 3000 milen i service. Värdeminskningen är ett större problem, men rådet är då att behålla bilen tills den är värd 50.000 kr...för det är dit alla bilar förr eller senare hamnar.
Dragbilar kan vara tvåhjulsdrivna, funkar bra ....dock bör man nog ha en diesel om man skall dra mycket släp (högre vridmoment).
@Antifeminsiet: Men bilar med vevstart är så sällsynta.
Apropå vevstart, så såldes ju Lada Niva med startvev ända in på 1990-talet. Dagens Niva är dock utan startvev, men den är fortfarande en billig fyrhjulsdriven dragbil.
Billig skatt också, 360 kr på årsmodell 2016 enligt denna annons: http://www.blocket.se/horby/Lada_Niva_1_7__83hk__4x4_Arsskatt_360kr_65339270.htm?ca=8&w=3
Och synd att dieslar släpper ut otäcka kväveoxider och ger dålig kupévärme.
Min xc70 D4 2013 får då ingen vidare värme i kupén när det börjar bli under -25 och värmen är i stort sett obefintlig vid -30 och under det.
Kör förbi ett större stall eller ridhus och kolla vilka dragbilar som står där så får du en bra uppfattning om vad du skall köpa. Här i Östergötland står det ofta Subaru och andra 4-hjulsdrivna mindre SUV-ar. Undvik Passat-dieslar så slipper du frysa vintertid.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.