Vilken motor till Audi A6?
"Jag tänker köpa en Audi A6 TDI. Jag kör mest korta sträckor och vet att det inte gynnar dieselbilar. Stämmer det att det räcker att köra en lång sträcka varannan vecka?" Vi Bilägare ger svaret.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag tänker köpa en Audi A6 2.0 TDI 2014. Jag kör mestadels korta sträckor och jag vet att det inte gynnar dieselbilar. Men jag fick höra att om man kör en lång sträcka varannan vecka så går det bra. Stämmer det? Eller är det bättre med en A6 2.0 TSFI i mitt fall?
Hayd
Svar:
Vi har ingen rekommendation att köra längre varannan vecka med en dieselbil. Men rent generellt gäller att dieselbilar emellanåt behöver gå lite längre sträckor för regenerering av partikelfiltret, det vill säga för att förbränning ska ske.
Beroende på körprofil sker en aktiv förbränning normalt med 700–1 400 km mellanrum. Kör man enbart korta sträckor eller mycket stadstrafik behöver detta eventuellt ske oftare.
Om man enbart kör korta sträckor och förutsättningarna för att förbränna sotet inte uppfylls kommer bilen till slut aktivera en varning där kunden måste genomföra en längre körning under specifika förutsättningar för att regenereringen av partikelfiltret ska starta, genomföras och slutföras korrekt.
Om kunden behöver vägledning baserad på hans specifika körmönster rekommenderar vi honom att rådgöra med någon av våra återförsäljare eller kontakta vår kundservice på tel. 08-120 810 alternativt via kundservice@audi.se.
Irene Bernald, Audi Sverige
Diskutera: Vilket råd skulle du ge?
Fråga:
Jag tänker köpa en Audi A6 2.0 TDI 2014. Jag kör mestadels korta sträckor och jag vet att det inte gynnar dieselbilar. Men jag fick höra att om man kör en lång sträcka varannan vecka så går det bra. Stämmer det? Eller är det bättre med en A6 2.0 TSFI i mitt fall?
Hayd
Svar:
Vi har ingen rekommendation att köra längre varannan vecka med en dieselbil. Men rent generellt gäller att dieselbilar emellanåt behöver gå lite längre sträckor för regenerering av partikelfiltret, det vill säga för att förbränning ska ske.
Beroende på körprofil sker en aktiv förbränning normalt med 700–1 400 km mellanrum. Kör man enbart korta sträckor eller mycket stadstrafik behöver detta eventuellt ske oftare.
Om man enbart kör korta sträckor och förutsättningarna för att förbränna sotet inte uppfylls kommer bilen till slut aktivera en varning där kunden måste genomföra en längre körning under specifika förutsättningar för att regenereringen av partikelfiltret ska starta, genomföras och slutföras korrekt.
Om kunden behöver vägledning baserad på hans specifika körmönster rekommenderar vi honom att rådgöra med någon av våra återförsäljare eller kontakta vår kundservice på tel. 08-120 810 alternativt via kundservice@audi.se.
Irene Bernald, Audi Sverige
Diskutera: Vilket råd skulle du ge?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hej Hayd ! Det är klart du ska köpa en A6 2.0 TSFI . Tystare, billigare, bättre värme.
Eller om man är noga: A6 2.0 TFSI...
2015 års modell av 2.0 TFSI 20kkr dyrare än TDI.
Instegsbensinaren är väl dessutom 1.8 TFSI, numera.
Varför en a6?
Titta på alternativ också.
Självklart har hen redan tittat på alternativen och kommit fram till att A6 är rätt val.
Tveksamt att lägga extra pengar för att få extra nollor på huven
Måste man ha vag bil finns det prisvärdare och nästan säker på att dom är drifts säkrare också.
Men om du bara kör stad eller resor på milen eller så skall du inte köpa en diesel.
Långsam uppvärmning.
Regenereringar väldigt korta sträckor på vintern= hög bränsle åtgång.
På min förra bil fick jag flera ggr i månaden på vintern göra extra långa körningar för att det skulle fungera med regenereringarna.
ALDRIG MER AUDI!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.