Frågeställaren har en Volvo S80 från 2007 och undrar om den kan ha smalare däck vintertid.
”Har alltid trott att det är okej och bättre att ha lite smalare däck på vintern. Vad gäller?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Volvo S80 från 2007. I registreringsbeviset står “Däckdimension bak” 225/55 R16 95W. Varför står det däckdimension bak? Gäller väl även fram? Försäljaren sa vid köpet 2007 att man även för vinterdäck måste ha denna dimension. Har alltid trott att det är okej och bättre att ha lite smalare däck på vintern. Vad gäller?
Gert-Inge
Svar:
Varför det står ”bak” i registreringsbeviset är dunkelt. I Transportstyrelsens register anges däcksdimension på ”Axel 1” respektive ”Axel 2” och det är samma dimension. Försäljaren hade rätt i att vinterdäcken ska ha samma dimension som sommardäcken. Volvo S80 är en stor och tung bil och om du skulle gå ned i däcksbredd kan det påverka körstabiliteten. På mindre och lättare bilar kan man däremot köra med lite smalare vinterdäck som anses kunna tränga ned bättre i snö och modd.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Fråga:
Jag har en Volvo S80 från 2007. I registreringsbeviset står “Däckdimension bak” 225/55 R16 95W. Varför står det däckdimension bak? Gäller väl även fram? Försäljaren sa vid köpet 2007 att man även för vinterdäck måste ha denna dimension. Har alltid trott att det är okej och bättre att ha lite smalare däck på vintern. Vad gäller?
Gert-Inge
Svar:
Varför det står ”bak” i registreringsbeviset är dunkelt. I Transportstyrelsens register anges däcksdimension på ”Axel 1” respektive ”Axel 2” och det är samma dimension. Försäljaren hade rätt i att vinterdäcken ska ha samma dimension som sommardäcken. Volvo S80 är en stor och tung bil och om du skulle gå ned i däcksbredd kan det påverka körstabiliteten. På mindre och lättare bilar kan man däremot köra med lite smalare vinterdäck som anses kunna tränga ned bättre i snö och modd.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att gå ner till 215 tror jag bara är positivt och det påverkar knappast körstabiliteten.
Klart att Gert Inge kan gå ner dimension, varför åker alla rallyåkare med smala däck på vintertävlingarna, jo mycket bättre grepp.
Håller helt och hållet med "saabnisse", "Stor" och "systembolaget". Jag har provat olika dimensioner och tycker att smalare däck definitivt är att föredra vintertid.
Jag vill ha komfort så jag väljer 175x80x14 både vinter o sommar om det finns 175x70x14?tar jag dom hög profil =tyst och mjuk gång o billigt
Inga trädäck på 40-50 profil sliter ner fort och ingen tyst gång och dålig komfort dyrt
Det är inte helt sant att du "måste" ha samma dimension på vinterdäcken. Det finns ett undantag, som gör det möjligt att köra lagligt med smalare vinterdäck. Påståendet att du "måste" ha 225-däck för att S80 är tung, är rena dumheter.
Smalare däck är inte alltid bättre. Visst, däckljud och luftmotståndet minskar och risken för vatten/modd-planing blir lägre, men man får också sämre grepp och ett mer oförutsägbart uppträdande i paniksitutioner. De dimensioner som anges i registreringsbeviset är vad bilen är typad och testad med. Sen kan man så klart göra avkall på säkerheten för att spara några kronor.
Det där som står i regbeviset är ju bara vad bilen de råkade använda vid intypningen har. Tror inte jag haft en bil där det stämt med orginalfälgarna ens. En Volvo S60 med tex Summum-paket har väl 17" iallafall - och på en sån lär det fortfarande stå 16" i beviset.
Rullomkrets och lastindex ska stämma - i övrigt har nog ingen något att invända (så länge inte offset/bredd är så fel att det tar i).
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.