"Finns det verkligen något reellt behov av att byta bromsvätska vartannat år?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vi har en Mercedes B-klass 180 CDI. I höstas lämnade vi in den på två-års-service. Efter en stund ringde en mekaniker upp och meddelade att han fått upp ytterligare en servicekod som talade om att bromsvätskan behövde bytas. Jag frågade om han kollat ifall bromsvätskan innehöll vatten. Det hade han inte gjort. Enligt mekanikern kollar de aldrig detta utan byter bara enligt någon plan. Eftersom bilen var relativt ny och inte gått långt eller körts hårt ville jag vänta till nästa år med bromsvätskebytet.
Efter tio minuter ringer verkstadschefen upp och säger att om jag inte byter bromsvätskan så gäller inte mobilitetsgarantin och heller inte rostskyddsgarantin. Detta låter konstigt. Jag frågar: ”Om bilen inte startar imorgon bitti så gäller inte mobilitetsgarantin för att jag inte bytt bromsvätska? Och om bakluckan börjar rosta så gäller inte rostskyddsgarantin för att jag inte bytt bromsvätskan?” Rätt uppfattat, svarar verkstadschefen. Vad gör man? Jo, säger ok, och betalar de 1 000 kronor det kostar att få bromsvätskan bytt.
Finns det verkligen något reellt behov av att byta bromsvätska vartannat år eller ska man se detta enbart som en marginalförstärkning till Mercedes och som ett kostnadstäckningsbidrag för ett eventuellt utnyttjande av mobilitets- eller rostskyddsgaranti? Om bromsvätskan byts i onödan vilken miljöpåverkan har då detta?
Mats Palmqvist
Svar:
Det stämmer att bromsvätskebyte ska utföras vartannat år enligt serviceplanen för bilen. Anledningen till detta är att bromsvätskan är hygroskopisk (drar till sig fukt) och därför måste bytas ut med intervall. Om den inte byts och vattenhalten ökar kan det uppstå korrossionsansgrepp på ESP/ABS-aggregatets vitala delar vilket kan orsaka felfunktion i systemet med felaktig reglering av ESP/ABS i värsta fall.
Vi säkerställer våra kunders mobilitet genom Mobilo. För att vi ska kunna göra detta krävs att den föreskrivna servicen utförs fullt ut.
Fredrik Wahrolén, Mercedes-Benz Sverige
Diskutera: Hur ofta byter du bromsvätska?
Fråga:
Vi har en Mercedes B-klass 180 CDI. I höstas lämnade vi in den på två-års-service. Efter en stund ringde en mekaniker upp och meddelade att han fått upp ytterligare en servicekod som talade om att bromsvätskan behövde bytas. Jag frågade om han kollat ifall bromsvätskan innehöll vatten. Det hade han inte gjort. Enligt mekanikern kollar de aldrig detta utan byter bara enligt någon plan. Eftersom bilen var relativt ny och inte gått långt eller körts hårt ville jag vänta till nästa år med bromsvätskebytet.
Efter tio minuter ringer verkstadschefen upp och säger att om jag inte byter bromsvätskan så gäller inte mobilitetsgarantin och heller inte rostskyddsgarantin. Detta låter konstigt. Jag frågar: ”Om bilen inte startar imorgon bitti så gäller inte mobilitetsgarantin för att jag inte bytt bromsvätska? Och om bakluckan börjar rosta så gäller inte rostskyddsgarantin för att jag inte bytt bromsvätskan?” Rätt uppfattat, svarar verkstadschefen. Vad gör man? Jo, säger ok, och betalar de 1 000 kronor det kostar att få bromsvätskan bytt.
Finns det verkligen något reellt behov av att byta bromsvätska vartannat år eller ska man se detta enbart som en marginalförstärkning till Mercedes och som ett kostnadstäckningsbidrag för ett eventuellt utnyttjande av mobilitets- eller rostskyddsgaranti? Om bromsvätskan byts i onödan vilken miljöpåverkan har då detta?
Mats Palmqvist
Svar:
Det stämmer att bromsvätskebyte ska utföras vartannat år enligt serviceplanen för bilen. Anledningen till detta är att bromsvätskan är hygroskopisk (drar till sig fukt) och därför måste bytas ut med intervall. Om den inte byts och vattenhalten ökar kan det uppstå korrossionsansgrepp på ESP/ABS-aggregatets vitala delar vilket kan orsaka felfunktion i systemet med felaktig reglering av ESP/ABS i värsta fall.
Vi säkerställer våra kunders mobilitet genom Mobilo. För att vi ska kunna göra detta krävs att den föreskrivna servicen utförs fullt ut.
Fredrik Wahrolén, Mercedes-Benz Sverige
Diskutera: Hur ofta byter du bromsvätska?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är med stor sannolikhet Bullshit - jag har kört bilar med ABS mer än 10 år utan att byta bromsvätska. Däremot är det korrekt att bromsvätskan suger åt sig vatten, vilket kan ge bromsbortfall (vattnet kokar) om man kör nedför en backe i Österrike, där alla Europeiska biltillverkare provar.
Nu kan jag inte bevisa detta, varför Mats tvingas följa villkoren för sin garanti.
PS BMW har tre års fri service DS
Alla vet att det är bullshit med dessa idiotbyten på en vanlig bil
Bromsvätska "för den är ju hygroskopisk" - JA, men det betyder inte att den HAR tagit upp vatten - Mät med en bromsvätsketestare för helvete och se om det behövs - Med 99.97 % säkerhet är detta bytet viktigare för företagets balansräkning än för bilen.
Ett annat idiotsvar man kan få är att kupeluftfiltret MÅSTE bytas var annat år pga att det "blir skört" - trots att det är helt rent................ Bullshit !!!
Detta med att ringa upp kunden (som kommer med en vettig fråga - Har ni testat om vätskan behöver bytas ?) - Och som svar får "Gör du inte detta så.............." gränsar till utpressning.
Behöver man byta bromsvätska var annat år så är det Bosch som inte kan tillverka ett system som håller (tätt !). Nu vet ju alla att Bosch är duktiga på bromssystem och att (speciellt tyska) biltillverkare är duktiga på att blåsa sina kunder.......Det otäcka är att de kommer undan med detta.
Jag byter bromsvätska själv eftersom jag är intresserad av att meka (vart 4:e år 6000 mil men ALDRIG fått utslag för att det finns något vatten överhuvudtaget i systemet). Jag har bara sett det mig veterligen EN gång - Det var på en bekants bil som enligt henne inte varit bytt på "mer än 10 år" och där var bromsvätskan missfärgad och hade dessutom fått en markant mörkare ton (nästan åt kola-sås hållet ).
Däremot på mina hojar som går på bana byter jag varje år bara för att de utsätts för en enorm press med kraftiga inbromsningar var 10:e sekund. Den pressen blir naturligtvis INTE ett normalt bromssystem utsatt för. På racehojar byts det till stålomspunna slangar, bättre bromspump och mycket annat också så klart (som belägg som tål hög värme, men är skitdåliga kalla exempelvis) - MEN den maskinen kör man heller inte till ICA och handlar med !
På den fristående verkstaden jag jobbade kollade vi vattenhalten i bromsvätskan, visade den på gult ringde vi kunde, rött ringde vi, och ville inte kunden så noterade vi det i serviceboken och på kvittot.
Jag har bara bytt bromsvätska i en av mina bilar och det är den jag körde bana och stripp med.
jag bytte bromsvätskan på min golf från 2009 sommaren 2013, mest för att smörja upp luftnings-nipplarnas gängor med aluminiumpasta, så att dessa är lätta att lossa när bilen är 15-20 år gammal när det börjar bli dags att byta ut bromslangarna
Byten av bromsvätska (eller luftfilter, för den delen) utan kontroll är ju bara tokgalet!
Köpte nyligen en beg gubb-bil. Med full servicebok och div verkstadräkninger f service.
På en rad på serviceräkningen:
"Bromsvätska 0.2l 106:-"
530 spänn litern!
Jag bytte en gång på min relativt nya bil eftersom en kontroll visade fukt i vätskan i behållaren. Efter två veckor testade jag igen. Det var lika mycket fukt igen i den nya vätskan. Naturligtvis för att behållaren har ett lufthål i locket så att luften får tillträde. Vätskepelaren rör sig bara några mm i rören på sin väg ut till hjulen vid varje bromsning, så det tar nog flera år för fukten att vandra iväg till rör och bromscylindrar. Som någon skrev här så blir vätskan mörk efter ett antal år, varför vet jag inte och inte heller om det är en försämring av vätskan. För att sova gott kanske man skall byta vart tionde år i alla fall.
Jag kan garantera att det inte finns något väl fungerande modernt bromssystem i världen som efter normalkörning behöver bytas efter två år. Om det behöver bytas så är det för att bromssystemet är otätt och är trasigt eller skitdåligt från tillverkning. Detta är ett sätt att kamma hem mer pengar till verkstäderna. Jag har inga problem med att man byter bromsvätska, men det går att mäta vätskan både på toppen och i nipplarna om så behövs. Bromsvätskan är hygroskopisk ja, men detta är ett modernt otyg som de flesta tillverkare börjat med.
Jag tycker det är rimligt med kontroller på bromsvätska, inte att byta bara för att.
Men vad vet jag, det kanske är så att Tyskt skit måste byta bromsvätska vartannat år för att inte rasa då systemen är otäta som såll.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.