Nästa artikel
Bilfrågan: Vem ska betala?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vem ska betala?

Publicerad 19 mars 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"Anlitad verkstad säger sig inte ha en aning om vad som gäller!" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Min bil, en Opel Astra 2015 års modell, har reparerats då lambasonden hade rostat sönder och bytts ut. Maskinförsäkringen gäller inte för denna skada, utan man hänvisar till Avgas-garantilagen. Enligt försäkringsbolaget skulle jag inte behöva betala någonting för reparationen. Jag har betalat reparationen på 3 909 kr. Anlitad verkstad säger sig inte ha en aning om vad som gäller!
Inga F

Svar:
Avgasreningslagen är ingen garanti utan ett direktiv som ger tillverkaren ansvar för bilens system och komponenter med utsläppsbegränsande funktion som gäller i fem år eller 8000 mil (endera som först uppnås). Men det finns också motkrav, till exempel att bilen är korrekt servad enligt tillverkarens anvisningar. Syresensorn borde räknas till dessa komponenter och därför åtgärdas utan kostnad om lagens förutsättningar är uppfyllda – annars återstår att kontakta ARN, Allmänna Reklamationsnämnden.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad skulle du ge för råd till frågeställaren?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-19 07:28
Henrik M

Milky: Vi vet ju inte hur långt bilen gått eller om det är mer än fem år sen den plockades ut, så att skriva Opels ansvar rakt av blir ju lite fel. Sen kan jag tycka det är lite uselt om den gått sönder på en 2015 redan. Jag har bara haft en bil genom åren där jag fått reparera avgasreningen, och det var en Saab 9000 som hade gått 48.000 mil.

#2 • Uppdaterat: 2020-03-19 08:12
Raphael

Detta är uppenbart Opels ansvar, och verkstaden borde kontakta Opel. Varför har verkstaden inte redan gjort det istället för att ge kunden budskapet att de inte vet vad som gäller? Om man inte vet så tar man reda på vad som gäller! Anmäl till allmänna reklamationsnämnden och byt sedan verkstad!

#3 • Uppdaterat: 2020-03-19 14:38
bgl

Även den som av något skäl ogillar märkesverkstaden bör ändå anlita den för arbeten som berör avgasreningslagen.

#4 • Uppdaterat: 2020-03-19 16:18
mso 1000

Folk betalar och ser glad ut ändå.
Det man inte vet mår man inte dåligt av. ;)

#5 • Uppdaterat: 2020-03-20 08:45
LeifV

Ytterligare en galet prissatt detalj man slipper med elbilar...
ps. min lambdasond pajade för en vecka sedan (gammal bil). Gjort rent kontakterna, så nu funkar den igen (kostnad = noll, förutom en halvtimme pilljobb)

#6 • Uppdaterat: 2020-03-23 20:29
jete

Bytte lamdasond på min diesel Clio efter 3-4 års körning. Gick på garanti utan tvekan. Syntes inget yttre fel på den utan det är troligen någonting med elektronik inuti. Den första de köpte som reservdel var trasig från början, så de fick beställa en till. Bingo! Att skylla på rost är långsökt och någon service lär inte utföras på en Lamdasond, så det går inte att skylla på servicen heller, vilket är ack så vanligt i normala fall.

#7 • Uppdaterat: 2020-03-19 07:21
milkylainen

Hur kan den ha rostat sönder? Innifrån då eller? Av all fukt för att den körs för lite? Annars lär väl inte en lambdasensor rosta sönder på < 5 år? Tror inte den rostade sönder. Den gick sönder. Opels ansvar.

#8 • Uppdaterat: 2020-03-19 08:13
milkylainen

Henrik M: Osannolikt att den gått så långt ändå. Men det är klart, jag gissar. Men precis som du konstaterar. Ovanligt att lambdasonder är paj nuförtiden, speciellt på "nya" bilar och på en så pass ny bil. Då ska man gjort något dumt, typ sota igen hela avgassidan totalt med olja eller nått. Vilket jag inte tror har hänt.
Så jag tycker ändå det faller under kraven på hur länge avgasreningen ska hålla.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.