Nästa artikel
Bilfrågan: Vem kör först?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vem kör först?

Publicerad 11 maj 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar vem som har företräde i en korsning i centrala Borås.
”Är det bil B på grund av högerregeln, eller är det bil A eftersom den är först framme vid korsningen?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
En fråga kring situationen på bilden. Korsningen finns i Borås. Det är enkelriktat enligt de svarta pilarna.
Bil A kommer fram till korsningen före bil B. Vem ska köra först?
Är det bil B på grund av högerregeln, då bil A ska svänga vänster. Eller är det bil A eftersom den är först framme vid korsningen.
Patrik
 
Svar:
Här har Borås stad skapat en trafikmiljö som ska präglas av mycket låga farter. Oskyddade trafikanter ska prioriteras.
Om det över huvud taget är möjligt för två bilar med normalt funtade förare att krocka på den här platsen kan flera intressanta resonemang föras beträffande skuldfrågan. Det är inte alltid så lätt att tillämpa trafikreglerna när gränserna mellan olika banor och ytor är så flytande som de gärna blir vid den här typen av kreativ vägutformning.
Den mest uppenbara lösningen är dock att förare B lämnar ett gångfartsområde och därmed har väjningsplikt mot trafiken på den väg han eller hon kommer ut på (enligt 3 kap. 21 § andra stycket, punkt 3 i trafikförordningen). Förare B väntar alltså och kör ut från gångfartsområdet först när det kan ske utan fara eller hinder för övrig trafik.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
 
Diskutera: Vem tycker du borde ha företräde?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-05-11 12:28
Bortom

Det är solklart att B ska lämna företräde därför att han ska (måste) svänga vänster och A (måste) åt höger (p.g.a. enkelriktningarna), vänstersvängande fordon har väjningsplikt gentemot högersvängande.

#2 • Uppdaterat: 2016-05-11 12:50
hans.antnas

Bil B

#3 • Uppdaterat: 2016-05-11 15:16
Gunnar Lindberg

Akta din högra sida är en bra regel. Den som får en buckla i höger sida har krockat med någon som kom från höger. Bil A ska lämna företräde om det finns en kollisionsrisk.

#4 • Uppdaterat: 2016-05-11 16:16
EnannanRobban

Vänta nu, A skall svänga till vänster och skall vänta om hans passage inte kan se med god marginal så att det inte påverkar B's framfart, annars skall A lämna B företräde!

#5 • Uppdaterat: 2016-05-11 21:21
bluearrow54

Bortom, nu får Du nog tänka en gång till var Du har vänster och höger.

#6 • Uppdaterat: 2016-05-12 09:30
rostarn

Många sköna kommentarer här :)
Det är inte alltid så enkelt med vänster och höger och vem som väntar och vem som lämnar företräde.

"Att tänka innan man pratar är som att torka sig innan man skitit."
Citat av den kände filosofen Arne Anka :D

#7 • Uppdaterat: 2016-05-12 11:52
nisseste

Hur ska man enligt illustrationen kunna veta att någon av bilarna lämnar ett gångfartsområde? Det förändrar ju svaret totalt eftersom Gunnar L har rätt vad gäller vanliga korsningar.

#8 • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

Förutom undantags fall (som rundel) är principen så: den som lämnar korsningen snabbare har företräde. B som skall hålla sig till höger i sin fällt och skall svänga till höger har kortare väg än A som skall hålla sig till höger och senare svänga till vänster. Om A och B befann sig i dubbelinriktade väg och allt annat var likadan hade B fortfarande företräde. I många länder gäller även höger regel i korsningen men här har man tänk annorlunda. Alla skall inte in i korsningen och blockera för varandra. Det finns andra situationer som nedförsbackar och uppförsbackar när det finns bara ett körfält. I visa länder har nergående företräde ( för att lämnar fältet snabbare även om av någon anledning för man motorstopp) i andra har uppgående företräde för att det är svårare för dem att få fart igen särskild i isiga vägar med tungtrafik. Annar oftast är det skyltat.....

#9 • Uppdaterat: 2016-05-16 15:11
Roy J

Bo Göingberg måtte vara bekant med trakten, för på bilden går det inte utläsa något alls om gångfartsområde. Uppenbart är det definitivt inte.
Dumt svar, faktiskt.

Jag noterade också Bortoms hopblandning av höger och vänster.

Jag utgår från det man kan se på bilden.
Om det inte är så att den ena bilen gott och väl hinner svänga innan den andra kommer fram, så gäller förstås högerregeln.
A ska alltså släppa fram B.
Precis som även Gunnar Lindberg resonerar.

Hannahs regel om den som lämnar korsningen snabbare, har jag aldrig hört talas om. Nu råkar den sammanfalla med högerregeln, så då är väl allt gott och väl, men varför krångla till det?
Vad gäller möte i backe, så ska förstås den som kör nedför släppa fram den som kör uppför. Motivering är tämligen överflödig.

Överhuvudtaget är det olämpligt att resonera om vem som ska köra först. Många resonerar beträffande högerregeln att den som kommer från höger har förkörsrätt. Det finns ingen sådan i trafiken. Däremot har den andra föraren skyldighet att släppa fram den som kommer från höger.
Det är betydligt bättre att se det som att vi inte har några rättigheter gentemot andra trafikanter, utan skyldigheter.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.