På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vem av förarna i bilarna på bilden har företräde att passera avsmalningen?
Johan Fransson
Svar:
Trafikregeln vid den här situationen kan tyckas vara ganska enkel. Men för det första så finns ingen som har företräde utan bara en som har väjningsplikt. När man närmar sig den här typen av avsmalnande väg, utformad för att höja säkerheten för oskyddade trafikanter, har den som är längst från hindret skyldighet att väja för den andre som är närmare. Visserligen ser det på bilden ut som det är en avsmalning av det ena körfältet (i mötande riktning på bilden) men det finns hindermärken på båda sidorna av vägen Så man har tänkt att det ska ses som en ”avsmalning”, där först till kvarn kör före den som är längst bort och som då har väjningsplikt. I praktiken finns bilister som ”skyndar” på för att hinna före, eller anser att den från avsmalnande körfält ska vänta. Men så är det inte tänkt att fungera. Fordonet längst bort från avsmalningen har väjningsplikt.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Vem av förarna i bilarna på bilden har företräde att passera avsmalningen?
Johan Fransson
Svar:
Trafikregeln vid den här situationen kan tyckas vara ganska enkel. Men för det första så finns ingen som har företräde utan bara en som har väjningsplikt. När man närmar sig den här typen av avsmalnande väg, utformad för att höja säkerheten för oskyddade trafikanter, har den som är längst från hindret skyldighet att väja för den andre som är närmare. Visserligen ser det på bilden ut som det är en avsmalning av det ena körfältet (i mötande riktning på bilden) men det finns hindermärken på båda sidorna av vägen Så man har tänkt att det ska ses som en ”avsmalning”, där först till kvarn kör före den som är längst bort och som då har väjningsplikt. I praktiken finns bilister som ”skyndar” på för att hinna före, eller anser att den från avsmalnande körfält ska vänta. Men så är det inte tänkt att fungera. Fordonet längst bort från avsmalningen har väjningsplikt.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ärmdet någon som har sett någon forskning kring liknande avsmalningar? Tycker dom fungerar extremt dåligt i praktiken, med mycket hets och folk i fel körfält vid möten osv (när hindret är på ena sidan)
Ännu en "trafiksäkerhetsåtgärd" som ser bra ut på pappret men är helt värdelös i verkligheten.
När vi åkte buss till skolan i lågstadiet, var bland det första vi fick lära oss - gå aldrig över vägen så länge bussen står kvar. Absolut inte framför bussen. Som lågstadieelever fattade vi det. Men nu ska ju samhället utformas efter den svagaste länken, så nu är det logiskt att 100% av trafikanterna på vägen ska ha en krånglig avsmalning, och att det blir stopp i trafiken helt så fort bussjäveln ska stanna. Att bara inte gå över vägen osett är ett krav för stort att ställa.
Mycket dålig trafiklösning, det måste bestämmas vem som har väjningsplikt och finnas en skylt också som visar vem som har väjningsplikt. Passerar ofta denna lösning och det har varit många incidenter där.
Håller med övriga. Denna trafiklösning är inte särskilt bra i praktiken.
Shogun: jag tror bestämt att din replik hamnade i fel artikel.
Men, som sagt: att skylla på TVs "agenda"går inte, när bilen går lika illa i andra tester (som jag länkat till, men du vägrar ta hänsyn till)
Jag stannar här, religion är en övertygelse, och det är svårt för en del att se klart, det har jag förstått.
Störst går först.
Det kan vara svårt att på centimetern avgöra vilken bil som är närmast. Svårt även att bedöma vilken bil som är störst. Återstår att den som har högst hastighet får företräde.
Vi har en sån chican utanför oss.
Men, den är klart utmärkt med skyltar med röd/vit pil, vilken riktning som har företräde.
Fungerar alldeles utmärkt. Mkt få incidenter.
Lite längre bort finnns ett antal 5-6st avsmalningar, fungerar påtagligt sämre..
Och en mil bort den som folk blir mest förbannade över, en kombinerad chican/busshållplats som stänger all trafik i båda riktningar när bussen stannar och som skapar tydlig irritation...
Gissa av vilken typ den nyaste i närheten är av????.
I fall som dessa har jag alltid tolkat det som att den som har hindret på sin sida ska vänta, men samtidigt har jag också tolkat det som att den som kommer först kör först, alltså som svaret till frågan säger. Skulle jag komma till platsen i bilden och jag inte är riktigt framme och jag ser att den mötande börjar köra, ja då stannar jag självklart. Kommer vi exakt samtidigt så skulle jag hävda att den med hindret på sin sida ska stanna eftersom vi inte båda kan köra exakt samtidigt.
Enkelt. Lämna företräde om du är osäker. Lämna företräde om den mötande kör.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.