Nästa artikel
Bilfrågan: Vem har företräde?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vem har företräde?

Publicerad 15 mars 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar om hastighetsgränsen har betydelse för vem som lämnar företräde.
”Hur gäller högerregeln i korsningar där en mindre gata korsas av en större gata och gatorna har olika hastighetsgränser?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Hur gäller högerregeln i korsningar där en mindre gata korsas av en större gata och gatorna har olika hastighetsgränser? Låt säga att man kommer på den större gatan med hastighetsgräns på 50 km/tim och en mindre gata med hastighetsgräns 30 km/tim ansluter från höger. Ska man då lämna företräde trots att man kör på en gata med en högre hastighetsgräns?
TS
 
Svar:
Vilken hastighetsbegränsning som råder på korsande gator har inget samband med väjningsreglerna. De är solklara, enligt Trafikförordningens 3 kap. 18§. Där står: ”När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger”.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-03-15 09:10
VW Polo 2012

Hur svårt kan det vara :)

#2 • Uppdaterat: 2016-03-15 10:13
Styggavargen

Eh, detta gäller väl i ordning:

1. Polismans tecken
2. Ljussignal
3. Vägmärken (tex huvudled)
4. Höger regeln

Om båda förarna följer ovanstående borde inte det kunna uppstå oklarheter... men jag kan ha fel på den punkten, störst kör först? fortast kör först?

Eller har jag fel? Det var typ 25 år sedan man tog körkort :-)

#3 • Uppdaterat: 2016-03-15 10:22
Lars_A

Nej, nej, Styggavargen! Du har helt fel. Detta är ordningen:

1) Mercedes
2) BMW
3) Audi
4) Övriga

;-)

#4 • Uppdaterat: 2016-03-15 11:21
L. Mäkinen

Kan man inte högerregeln ska man nog skicka tillbaka körkortet till Kellogg's.
En praktisk bil för att få andra att ge väg är en gammal K5 Blazer med olika färger på dörrar och skärmar. Folk verkar tro att man inte är rädd om såna.

#5 • Uppdaterat: 2016-03-15 13:06
Roger Skagerström

Håller med Milkylainen. Samma sak med diffusa övergångsställ där man får cykla. Istället för några konstiga små trekanter på asfalten som snöar över på 1 timme - varför inte bara göra en härgårman-skylt med en cykel på. Så enkelt och skulle lösa så mycket. Men inte då.

#6 • Uppdaterat: 2016-03-15 13:40
Skalman1

@ milkylainen

En fullständigt fantastisk reklam :D :D

https://www.youtube.com/watch?v=T9WMSxV6lMs

#7 • Uppdaterat: 2016-03-15 14:43
Schuckert

Tacka vet jag vår lokala trevliga, förortspolis som är synlig överallt. Oftast på MC om vädret tillåter.
Han brukar ställa sig i valfri korsning under någon timmas tid och får skrivkramp för alla böter. Oftast med en 200:- bonus, eftersom han alltid blir utskälld med diverse okvädingsord. Han kompletterar detta med relevanta illustrationer och bötesstatistik i lokaltidningen under rubriken. "Ni som fortfarande inte fattar".
Här ute i förorten är det klart och tydligt så att den som skall rakt fram eller har hög hastighet har företräde. (fyrvägskorsning, någon?). Skulle de mot förmodan känna att högerregeln verkar användbar, anammar man den vid utfarter från vänster. Utfartsregeln är ju bara trams när man har bråttom.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Lars_A: Här rättshaveristlistan från Göteborgs förorter.

1. Audi
2. Audi
3. Audi
4. Leasad Volvo XC60

#8 • Uppdaterat: 2016-03-15 15:43
Bobbo

Det knepiga är alla dessa "större vägar" som inte markeras som huvudled. Gissa hur det låter om man kommer körande på en stor bred väg och gör som man ska, dvs stannar vid alla små tvärgator och släpper fram de som kommer från höger från dessa smågator. Det blir ett liv utan like, eftersom många tror att vägens storlek påverkar väjningsreglerna.
Det finns regler och det finns praktisk tillämpning. I praktiken kör de på de större genomfartsvägarna före de som kommer från höger på små tvärgator och så lär det väl fortsätta. Man får väl skaffa en flerfärgad K5 Blazer och köra rätt ut framför en BMW som kommer från vänster på stora gatan.. :-)
Allvarligt talat, är det inte läge att väghållarna skyltar alla större genomfartsvägar som huvudleder (med därtill hörande väjningsskyltning på tvärgatorna)? De finns överallt, men börja t.ex. gärna med Råsundavägen i Solna.

#9 • Uppdaterat: 2016-03-15 15:44
jete

På 1970-talet i Eskilstuna så gällde att på stora gatan körde man först och den som skulle rakt körde först. Gäller inte högerregeln i Sverige? Jo, men man hade ändå inte rätt att köra ut från höger. Ridå!! Egna hemmasnickrade regler där. Det blev bättre med åren, jag försökte alltid försiktigt sticka ut nosen från höger. Så förvånade dom blev.

#a • Uppdaterat: 2016-03-15 16:19
argotik

Att beakta är också att högerregeln gäller i cirkulationsplats oavsett digniteten på anslutna vägar. Ofta tror människor som kör på exempelvis Europaväg att de har företräde gentemot korsande trafik. Om så vore så skulle där inte vara en cirkulationsplats. Det fi
nns även individer (förare)) som tror att den med högsta farten in mot cirkulationsplatsen har företräde!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.